PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN JÄSENMÄÄRÄN KASVATTAMISEKSI : Case: Finland Center Foundation
Närhi, Jutta (2016)
Närhi, Jutta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110968
Tiivistelmä
Finland Center Foundation (FCF) on suomalais-amerikkalainen New Yorkissa toimiva yhdistys, jonka tavoitteena on toimia suomalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin kohtaamispaikkana New Yorkissa ja tukea suomalaisia arvoja. Finland Center järjestää kuukausittain tapahtumia alueen suomalaisille. Yhdistyksen jäsenmäärä on ollut viime vuosina laskussa, joten työn tarkoituksena oli selvittää, miten Finland Centerin palveluita voitaisiin kehittää jäsenmäärän kasvattamiseksi. Tutkimuskysymyksenä tutkittiin sitä, miten kohderyhmään kuuluvat saataisiin liittymään jäseniksi. Alakysymyksenä tutkittiin, kuinka paljon he olisivat valmiita maksamaan yhdistyksen palveluista. Työn tavoitteena oli saada aiheesta luotettavia tuloksia, joista on konkreettista hyötyä toimeksiantajalle. Näkökulma työssä on asiakaslähtöinen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta että kvalitatiivisia teemahaastatteluja. Kyselytutkimus toteutettiin internettutkimuksena New Yorkin suomalaisten Facebook-ryhmässä sekä Finland Centerin Facebook-sivulla. Teemahaastatteluun vastaajat valittiin kyselyyn vastanneiden joukosta ja nimettömät haastattelut toteutettiin Skypen kautta. Kyselytutkimukseen vastasi 41 henkilöä ja kolmea henkilöä haastateltiin tämän jälkeen teemahaastatteluissa.
Tulosten perusteella tapahtumien järjestäminen ja niissä muiden suomalaisten tapaaminen ovat tärkeimpiä Finland Centerin tarjoamia palveluita. Urheilutapahtumista, elokuvista, teatterista ja konserteista ollaan erityisen kiinnostuneita ja vastaajien vapaa-aika kuluukin kulttuurin, urheilun ja rentoutumisen parissa. Vastauksista kävi ilmi myös, että Finland Centerin omille tiloille ja niiden oheispalveluille on kysyntää, joten hanke olisi kannattava. Yhdistyksen jäsenmaksu koettiin sopivaksi, mutta tarpeisiin vastaavaa toimintaa kaivataan jäseneksi liittymiseksi. Tutkimusotos jäi toivottua pienemmäksi, mutta on riittävä tutkimusongelman ratkaisemiseksi ja johtopäätösten tekemiseksi. Työn tulokset ovat selkeitä, niitä voidaan pitää luotettavina ja ne hyödyttävät toimeksiantajaa. On kuitenkin muistettava, että tutkimustuloksiin liittyy aina oma virhemarginaalinsa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta että kvalitatiivisia teemahaastatteluja. Kyselytutkimus toteutettiin internettutkimuksena New Yorkin suomalaisten Facebook-ryhmässä sekä Finland Centerin Facebook-sivulla. Teemahaastatteluun vastaajat valittiin kyselyyn vastanneiden joukosta ja nimettömät haastattelut toteutettiin Skypen kautta. Kyselytutkimukseen vastasi 41 henkilöä ja kolmea henkilöä haastateltiin tämän jälkeen teemahaastatteluissa.
Tulosten perusteella tapahtumien järjestäminen ja niissä muiden suomalaisten tapaaminen ovat tärkeimpiä Finland Centerin tarjoamia palveluita. Urheilutapahtumista, elokuvista, teatterista ja konserteista ollaan erityisen kiinnostuneita ja vastaajien vapaa-aika kuluukin kulttuurin, urheilun ja rentoutumisen parissa. Vastauksista kävi ilmi myös, että Finland Centerin omille tiloille ja niiden oheispalveluille on kysyntää, joten hanke olisi kannattava. Yhdistyksen jäsenmaksu koettiin sopivaksi, mutta tarpeisiin vastaavaa toimintaa kaivataan jäseneksi liittymiseksi. Tutkimusotos jäi toivottua pienemmäksi, mutta on riittävä tutkimusongelman ratkaisemiseksi ja johtopäätösten tekemiseksi. Työn tulokset ovat selkeitä, niitä voidaan pitää luotettavina ja ne hyödyttävät toimeksiantajaa. On kuitenkin muistettava, että tutkimustuloksiin liittyy aina oma virhemarginaalinsa.