Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaskanta-analyysi osana asiakkuudenhallintaa

Korjala, Saara (2007)

 
Avaa tiedosto
2007-11-29-09.pdf (239.3Kt)
Lataukset: 


Korjala, Saara
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakkuudenhallintaa, asiakaskanta-analyysia ja asiakasluokittelua yritykselle hyödyllisten kriteerien avulla. Asiakasluokittelu-suunnitelma tehdään Messu Arvelin Oy:lle. Teoriaosassa selvitetään asiakkuudenhallinnan käsitettä ja yksilömarkkinointi-ajattelua. Näiden toteuttamiseksi esitellään asiakaskanta-analyysi ja analyysin pohjalta rakennettu asiakasluokittelu. Asiakkuudenhallinnan tarkoituksena on lisätä yrityksen tietoja asiakkaistaan ja niitä hyväksikäyttäen kehittää asiakassuhdetta kasvattaakseen asiakkaan arvoa ja arvontuotantoa asiakkaalle itselleen. Asiakaskanta-analyysin tarkoituksena on analysoida yrityksen asiakaskohtaisia tietoja, verrata asiakkaita toisiinsa ja asettaa ne arvojärjestykseen yritykselle tärkeiden arviointikriteerien perusteella, kuten esimerkiksi asiakaskannattavuuden tai asiakkaan referenssiarvon mukaan. Analyysin perusteella voidaan valita yrityksen strategiset asiakkuudet. Asiakkaat voidaan jakaa pienempiin ryhmiin, joille yritys voi asettaa strategiset tavoitteet ja toimintamallit kehittääkseen asiakkuuksia entistä kannattavammiksi. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu toimeksiantajayritys Messu Arvelin Oy:lle tehdystä asiakasluokittelusuunnitelmasta. Suunnitelman avulla yritys tulee jatkossa luokittelemaan asiakkaansa. Tarkoituksena oli löytää asiakasluokittelu-suunnitelmaan sellaiset kriteerit, jotka ovat toimivia ja hyödyllisiä yritykselle sekä helposti saatavissa yrityksellä käytössä olevista tietolähteistä. Suunnitelmanmukainen luokittelu antaa Messu Arvelin Oy:lle mahdollisuuden toteuttaa asiakkuudenhallintaa entistä paremmin sekä tietää, mitkä asiakkuudet ovat kannattavia ja mitä tulee kehittää. Suunnitelman toteuttamismallin tulosten perusteella voidaan todeta, että Messu Arvelin Oy:lle valittiin oikeat asiakasluokittelukriteerit. Suunnitelman mukainen asiakasluokittelu kertoo yritykselle, mikä on asiakkaan arvo. Näin asiakas pystytään sijoittamaan oikeaan asiakasluokkaan, joille yritys rakentaa asiakasstrategiat myöhemmin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste