Imagotutkimus
Pasanen, Leila (2007)
Pasanen, Leila
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään imagoa eli yrityskuvaa. Imagoa käsitellään sen muodostumisen ja merkityksen sekä siihen vaikuttamisen kautta. Empiriaosuudessa tutkitaan kaupunkilehti Uuden Lahden imagoa. Teoriaosuus käsittelee imagoa käsitteenä ja tekijöitä, joista imago muodostuu. Lisäksi selvitetään, miten imagoon voidaan vaikuttaa. Imago muodostuu tunteista, kokemuksista ja mielikuvista, joita yksilöillä, yhteisöllä tai sidosryhmillä on yrityksestä. Kohde eli yritys ei siis määrittele itse omaa imagoaan, vaan sen määrittelee henkilö. Imagokuvaan vaikuttavat tuote, viestintä, toimintaympäristö ja käyttäytyminen sekä arvot ja visuaalinen imago. Imagoon liittyvät vahvasti myös termit identiteetti ja profiili. Imagolla voi olla myönteinen, neutraali tai kielteinen merkitys. Myönteinen imago vaikuttaa esimerkiksi asiakkaan ostopäätöksiin ja erottumiseen kilpailijoista. Myönteinen imago toimii myös voimavarana yritykselle. Tämän opinnäytetyön case-osuuden toimeksiantaja on lahtelainen kaupunkilehti Uusi Lahti. Tavoitteena oli selvittää, millainen imago Uudella Lahdella on lukijoiden, ilmoitusasiakkaiden sekä henkilöstön silmissä. Lukijatutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluin ja ilmoitusasiakkaille ja henkilöstölle suunnatut tutkimukset toteutettiin www-kyselyinä. Imagotutkimuksen tuloksien perusteella voidaan sanoa, että Uudella Lahdella on myönteinen imago sen eri sidosryhmien keskuudessa. Parhaiten tuloksista nousi esiin, että Uusi Lahti on paikallinen ja alueensa merkittävin kaupunkilehti.