Sosiaalisen median suunnitelma: Case K-rauta Lohja
Tolonen, Laura; Ruotsala, Heidi (2016)
Tolonen, Laura
Ruotsala, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249428
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena on sosiaalisen median suunnitelma K-rauta Lohjalle. Tarkoituksena on luoda suunnitelma, josta ilmenee käyttöön suositeltavat sosiaalisen median kanavat ja se, millaista sisältöä kanaviin tulisi tehdä. Suunnitelman on tarkoitus olla sellainen, josta kauppias saa hyviä ja toteuttamiskelpoisia ideoita yrityksensä some-kanaviin. Luodun sisällön tavoitteena on parantaa K-rauta Lohjan näkyvyyttä valituissa kanavissa ja kasvattaa kanavien seuraajamääriä.
Opinnäytetyö koostuu sosiaalisen median tietoperustasta, tehdystä kyselyselvityksestä ja sosiaalisen median suunnitelmasta. Tietoperustassa selvitetään mitä sosiaalisella medialla tarkoitetaan, kuinka sosiaalinen media on kehittynyt 2000-luvulla, mitä kanavia on olemassa ja miten some on tänä päivänä yhä suurempi osa yrityksien markkinointia. Työssä on selvitetty kuluttajakäyttäytymistä ja ostoprosessia ja näiden lisäksi tietoperustan tukena on käytetty myös Tilastokeskuksen tekemiä tutkimuksia.
Tietoperustan tueksi tehtiin selvitys lohjalaisten ja lähialueilla asuvien mielipiteistä koskien K-rauta Lohjan sosiaalisen median kanavia. Selvitys tehtiin kyselylomakkeen muodossa ja se pohjautuu osittain määrälliseen tutkimukseen. Tämä selvitys ei ole kuitenkaan konkreettinen tutkimus eivätkä saadut vastaukset ole yleistettävissä.
Kyselyn vastauksien perusteella sosiaalisen median kanaviksi suositellaan Facebookia ja Instagramia. Näitä valittuja kanavia tukivat myös kirjalähteet sekä opinnäytetyön tekijöiden omat oletukset. Kanavien ja kohderyhmien pohjalta tehtiin K-rauta Lohjalle sosiaalisen median suunnitelma, joka sisältää ideat kanavien sisältöön ja some-markkinoinnin vuosikellon. Vuosikellossa käydään läpi kalenterivuosi kuukausittain, josta selviää myös sesonkivaihtelut. Vuosikello pitää sisällään sisältöideat sosiaalisen median kanaviin jokaiselle kuukaudelle.
Opinnäytetyö koostuu sosiaalisen median tietoperustasta, tehdystä kyselyselvityksestä ja sosiaalisen median suunnitelmasta. Tietoperustassa selvitetään mitä sosiaalisella medialla tarkoitetaan, kuinka sosiaalinen media on kehittynyt 2000-luvulla, mitä kanavia on olemassa ja miten some on tänä päivänä yhä suurempi osa yrityksien markkinointia. Työssä on selvitetty kuluttajakäyttäytymistä ja ostoprosessia ja näiden lisäksi tietoperustan tukena on käytetty myös Tilastokeskuksen tekemiä tutkimuksia.
Tietoperustan tueksi tehtiin selvitys lohjalaisten ja lähialueilla asuvien mielipiteistä koskien K-rauta Lohjan sosiaalisen median kanavia. Selvitys tehtiin kyselylomakkeen muodossa ja se pohjautuu osittain määrälliseen tutkimukseen. Tämä selvitys ei ole kuitenkaan konkreettinen tutkimus eivätkä saadut vastaukset ole yleistettävissä.
Kyselyn vastauksien perusteella sosiaalisen median kanaviksi suositellaan Facebookia ja Instagramia. Näitä valittuja kanavia tukivat myös kirjalähteet sekä opinnäytetyön tekijöiden omat oletukset. Kanavien ja kohderyhmien pohjalta tehtiin K-rauta Lohjalle sosiaalisen median suunnitelma, joka sisältää ideat kanavien sisältöön ja some-markkinoinnin vuosikellon. Vuosikellossa käydään läpi kalenterivuosi kuukausittain, josta selviää myös sesonkivaihtelut. Vuosikello pitää sisällään sisältöideat sosiaalisen median kanaviin jokaiselle kuukaudelle.