Sisäinen viestintä
Rötkö, Jenni (2007)
Rötkö, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään sisäisen viestinnän toimivuutta Päijät-Hämeen Osuuspankissa. Sisäinen viestintä on organisaation sisällä tapahtuvaa, työyhteisön jäseniin kohdistuvaa ja heidän välillään tapahtuvaa tiedonkulkua ja vuorovaikutusta. Työn konkreettisena tavoitteena on saada kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän toteuttamiseen sekä dokumentointia siitä, kuinka sisäinen viestintä toimii case yrityksessä. Teoriaosassa selvitetään aluksi, mitä viestintä on ja mistä se koostuu. Tämän jälkeen käsitellään tarkemmin sisäistä viestintää työyhteisössä. Aiheeseen syvennytään muun muassa tutustumalla sisäisen viestinnän kanaviin ja keinoihin sekä miten työilmapiiri ja esimies vaikuttavat sisäisen viestinnän toimintaan. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu Päijät-Hämeen Osuuspankkiin tehdystä sisäisen viestinnän tutkimuksesta. Tutkimus suoritettiin lomaketutkimuksena sekä osin haastattelututkimuksena. Tutkimus suunnattiin yrityksen pääkonttoriin ja sen eri osastoihin Lahdessa sekä viiteen sivukonttoriin. Kyselyssä selvitettiin muun muassa yrityksen käyttämien sisäisen viestinnän kanavien toimivuutta sekä esimiehen vaikutusta viestintään. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Päijät-Hämeen Osuuspankin henkilöstö on pääosin tyytyväinen sisäisen viestinnän toimivuuteen. Joissain viestinnän kanavissa todettiin puutteita (esimerkiksi ilmoitustaulun kautta tulevassa viestinnässä). Tuloksista selvisi myös, että kasvokkain viestintä on tärkeä viestinnän kanava sähköisten ja kirjallisten kanavien rinnalla. Onnistunut esimiesviestintä koettiin yrityksessä vahvuutena ja työilmapiirin koettiin vaikuttavan sisäisen viestinnän toimivuuteen.