Monikielisten lasten suomen kielen oppimisen tukeminen KILI- ryhmäkuntoutusohjelmaa hyödyntäen
Kataja, Laura; Semi, Nadja (2016)
Kataja, Laura
Semi, Nadja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259763
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea 3 – 5-vuotiaiden monikielisten lasten suomen kielen oppimista hyödyntäen KILI-ryhmäkuntoutusohjelmaa. KILI-ryhmäkuntoutusohjelma on menetelmä, jonka avulla voidaan tukea lapsia, joilla on kielellisiä erityisvaikeuksia. Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Matinniityn päiväkodin kanssa. Tavoitteena oli tukea monikielisten lasten suomen kielen oppimista kielen eri osa-alueilla. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa opas, joka sisältää harjoituksia, joiden avulla voidaan tukea maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen oppimista. Kolmantena tavoitteena oli kartuttaa omaa tieto-taitoa ja kokemusta monikielisten lasten kielen oppimisen tukemisesta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään KILI ryhmäkuntoutusohjelmaa, monikielisyyttä, kielen oppimista, kielen oppimisen tukemista sekä pienryhmätoimintaa ja vertaissuhteiden tuottamaa tukea. Opinnäytetyö toteutettiin suunnittelemalla, ohjaamalla ja arvioimalla kahdeksan toimintakertaa kevään 2016 aikana. Toimintakerrat toteutettiin pienryhmätoiminnassa KILI-ryhmäkuntoutusohjelmaa hyödyntäen ja niitä kehitettiin jatkuvasti spiraalimallia mukaillen. Arvioinnissa hyödynnettiin havainnointipäiväkirjaa ja yhteistyökumppanin täyttämiä arviointilomakkeita. Toimintajakson aikana lasten kielitaidossa havaittiin kehitystä ja erityisesti hiljaisten lasten puheen tuottaminen lisääntyi. Lisäksi kielen kehittyminen tuki lasten välistä vuorovaikutusta ja vertaissuhteiden kehittymistä. Prosessin aikana tuotettu opas on hyödynnettävissä varhaiskasvatuksessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään KILI ryhmäkuntoutusohjelmaa, monikielisyyttä, kielen oppimista, kielen oppimisen tukemista sekä pienryhmätoimintaa ja vertaissuhteiden tuottamaa tukea. Opinnäytetyö toteutettiin suunnittelemalla, ohjaamalla ja arvioimalla kahdeksan toimintakertaa kevään 2016 aikana. Toimintakerrat toteutettiin pienryhmätoiminnassa KILI-ryhmäkuntoutusohjelmaa hyödyntäen ja niitä kehitettiin jatkuvasti spiraalimallia mukaillen. Arvioinnissa hyödynnettiin havainnointipäiväkirjaa ja yhteistyökumppanin täyttämiä arviointilomakkeita. Toimintajakson aikana lasten kielitaidossa havaittiin kehitystä ja erityisesti hiljaisten lasten puheen tuottaminen lisääntyi. Lisäksi kielen kehittyminen tuki lasten välistä vuorovaikutusta ja vertaissuhteiden kehittymistä. Prosessin aikana tuotettu opas on hyödynnettävissä varhaiskasvatuksessa.