VALMENTAVA TYÖOTE JOHTAJUUKSIEN NÄKÖKULMISTA AMMATTIOPISTO JOENSUU, TEKNIIKKA JA KULTTUURI AUTO- JA RAKENNUSALA
Koistinen, Jarkko; Räätäri, Miika (2016)
Koistinen, Jarkko
Räätäri, Miika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111027
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymälle. Ammatillisen koulutuksen saralla rahoitusmalli on muuttunut. Ammatillisen koulutuksen valtakunnalliset uudet opetussuunnitelmat tulivat voimaan 1.8.2015. Voimakkaat muutokset ammatillisen koulutuksen tuntikehyksessä vaikuttavat toimintaan. Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä on laadittu opiskelijan hyvinvointisuunnitelma, ja sen yhtenä keskeisenä nimittäjänä on käsite valmentava työote.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää valmentavan työotteen käytännön toteutusta asiakkuuden, pedagogisen johtajuuden ja esimiestyön aspekteista. Työssä tutkitaan käytännön toimintaa. Tutkimuksessa perehdytään kahden eri tutkinnon valmentavan työotteen toteuttamiseen. Tutkittavan koulutuksen järjestäjänä toimii Pohjois-Karjalan ammattiopisto, Joensuu, tekniikka ja kulttuuri, auto -ja rakennus-ala. Työllä pyritään selvittämään valmentavan työotteen käsitettä, sen toteutumista käytännössä yksilö- ja työyhteisötasolla eri johtajuuden näkökulmista. Samassa yhteydessä kartoitetaan valmentavan työotteen kehittämisalueita eri tasoilla.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä havaintoihin perustuvia kenttämuistiinpanoja. Tutkimukseen haastateltiin organisaation 19:ää jäsentä sen eri tasoilta.
Tutkimuksen mukaan valmentavaa työotetta toteutetaan erityisesti asiakkuus-pedagoginen johtaja – asetelmassa, ja vuorovaikutuksen merkitys valmentavan työotteen toteutumiselle on merkittävä. Kehittämistarpeiksi nousivat esimiestyö ja riittä-vän aikaresurssin lisääminen laadukkaan yksilöllistämisen eli henkilökohtaisen vuorovaikutuksen takaamiseksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää valmentavan työotteen käytännön toteutusta asiakkuuden, pedagogisen johtajuuden ja esimiestyön aspekteista. Työssä tutkitaan käytännön toimintaa. Tutkimuksessa perehdytään kahden eri tutkinnon valmentavan työotteen toteuttamiseen. Tutkittavan koulutuksen järjestäjänä toimii Pohjois-Karjalan ammattiopisto, Joensuu, tekniikka ja kulttuuri, auto -ja rakennus-ala. Työllä pyritään selvittämään valmentavan työotteen käsitettä, sen toteutumista käytännössä yksilö- ja työyhteisötasolla eri johtajuuden näkökulmista. Samassa yhteydessä kartoitetaan valmentavan työotteen kehittämisalueita eri tasoilla.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä havaintoihin perustuvia kenttämuistiinpanoja. Tutkimukseen haastateltiin organisaation 19:ää jäsentä sen eri tasoilta.
Tutkimuksen mukaan valmentavaa työotetta toteutetaan erityisesti asiakkuus-pedagoginen johtaja – asetelmassa, ja vuorovaikutuksen merkitys valmentavan työotteen toteutumiselle on merkittävä. Kehittämistarpeiksi nousivat esimiestyö ja riittä-vän aikaresurssin lisääminen laadukkaan yksilöllistämisen eli henkilökohtaisen vuorovaikutuksen takaamiseksi.