Asuntomessujen medianäkyvyyden hyödyntäminen
Kivioja, Satu (2007)
Kivioja, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Asuntomessujen medianäkyvyyden hyödyntämistä yrityksen markkinointiviestinnässä. Case-yrityksenä on UPM:n puutuotetoimiala (jäljempänä UPM). Tutkimusongelmana on miten yritys saa messutapahtuman medianäkyvyyden avulla ja oman markkinointiviestintänsä keinoin tuotteilleen hallittua ja laajaa näkyvyyttä medioissa. Empiirisen osan tavoitteena on löytää keinoja, joilla UPM voi kehittää markkinoin-tiviestintätoimenpiteitään hyödyntämään asuntomessutapahtuman julkisuutta. Tut-kimuksen lähdemateriaalina on käytetty kirjallisuutta, haastatteluja sekä Internetiä. Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa esitellään lyhyesti, mitä on viestintä ja mit-kä ovat sen roolit yrityksessä. Lisäksi selvitetään yleisesti markkinointiviestintää sekä integroitua markkinointiviestintää. Toisessa osassa tutkitaan, millaisia tiedot-tamisen keinoja asuntomessutapahtumaan osallistuva yritys voi käyttää julkisuu-den lisäämiseksi. Empiriaosassa tutkitaan erilaisia keinoja, joilla yritys voi saada mediajulkisuutta asuntomessutapahtuman avulla. Tarkoitus on selvittää messujärjestäjän, yrityksen ja medioiden näkökulmia mediajulkisuuden saamisesta. Tutkimus on tehty pää-asiassa henkilökohtaisilla haastatteluilla. Median edustajien haastattelujen perusteella selvisi, että Asuntomessuilla uu-tuudet, innovaatiot ja erilaisuus ovat lähes varmoja asioita ilmaisen mediajulki-suuden saamiseksi. Myös hyvissä ajoin tiedottaminen lisää mahdollisuuksia saada oma viesti julkaistua. Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että medioiden kanssa voi-daan toimia yhteistyössä asuntomessutapahtumassa. Tutkimuksen tuloksena löydettiin UPM:n markkinointiviestinnän toimenpiteisiin parannuskeinoja, joilla mediajulkisuutta voidaan lisätä Asuntomessujen yhteydes-sä. Yritykselle tehtiin myös toimenpidekuvaus siitä, miten mediajulkisuuden edis-tämisprosessin pitäisi edetä Asuntomessuille osallistuttaessa.