"Taiteessa on kaikki sallittua" : taidelähtöiset menetelmät kehittämisen tukena Lahden kaupungin varhaiskasvatuksessa
Parviainen, Mari (2016)
Parviainen, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää taidelähtöisten menetelmien käyttöä kehittämistyön tukena Lahden kaupungin varhaiskasvatuksessa.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään taidelähtöisiä menetelmiä ja niiden käyttöä, esitellään TAIKA-hanke sekä hankkeesta tehtyjen tutkimusten keskeisiä tuloksia.
Empiirisen osan tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja TAIKA-hankkeen työpajojen toteutuksen havainnointia. Varhaiskasvatuksen esimiehet osallistuivat 2013 neljään TAIKA-hankkeen järjestämään työpajaan, joita tutkija oli havainnoimassa. Haastattelututkimus tehtiin TAIKA-hankkeen työpajoihin osallistuneille viidelle varhaiskasvatuksen esimiehelle keväällä 2016. Haastattelujen avulla kerättiin kokemuksia ja ajatuksia taidelähtöisten menetelmien käytöstä.
Taidelähtöisiä menetelmiä voidaan hyödyntää esimiestyössä ja koko organisaatiossa monin eri tavoin esimerkiksi kehittämis- ja suunnittelupäivinä tai palavereissa. Menetelmät ovat vapauttavia ja niiden vahvuuksia ovat esimerkiksi luovuuden lisääntyminen, yhteisöllisyys ja hyvän vireen luominen. Lisäksi taidelähtöisten menetelmien avulla pystytään monipuolistamaan työmenetelmiä.
Tutkimuksessa ilmeni, että ideoiden puute ja haasteet menetelmien soveltamiseen koko työyhteisössä ovat omalta osaltaan esteenä taidelähtöisten menetelmien laajemmalle käytölle. Taidelähtöisten menetelmien käyttöä voisi edistää nimeämällä tukihenkilön tai tukiryhmän oman organisaation henkilöstön joukosta. Tulosten perusteella taidelähtöiset menetelmät ovat suositeltava menetelmä kehittämistyön tukena perinteisten työn kehittämisen menetelmien rinnalla.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään taidelähtöisiä menetelmiä ja niiden käyttöä, esitellään TAIKA-hanke sekä hankkeesta tehtyjen tutkimusten keskeisiä tuloksia.
Empiirisen osan tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja TAIKA-hankkeen työpajojen toteutuksen havainnointia. Varhaiskasvatuksen esimiehet osallistuivat 2013 neljään TAIKA-hankkeen järjestämään työpajaan, joita tutkija oli havainnoimassa. Haastattelututkimus tehtiin TAIKA-hankkeen työpajoihin osallistuneille viidelle varhaiskasvatuksen esimiehelle keväällä 2016. Haastattelujen avulla kerättiin kokemuksia ja ajatuksia taidelähtöisten menetelmien käytöstä.
Taidelähtöisiä menetelmiä voidaan hyödyntää esimiestyössä ja koko organisaatiossa monin eri tavoin esimerkiksi kehittämis- ja suunnittelupäivinä tai palavereissa. Menetelmät ovat vapauttavia ja niiden vahvuuksia ovat esimerkiksi luovuuden lisääntyminen, yhteisöllisyys ja hyvän vireen luominen. Lisäksi taidelähtöisten menetelmien avulla pystytään monipuolistamaan työmenetelmiä.
Tutkimuksessa ilmeni, että ideoiden puute ja haasteet menetelmien soveltamiseen koko työyhteisössä ovat omalta osaltaan esteenä taidelähtöisten menetelmien laajemmalle käytölle. Taidelähtöisten menetelmien käyttöä voisi edistää nimeämällä tukihenkilön tai tukiryhmän oman organisaation henkilöstön joukosta. Tulosten perusteella taidelähtöiset menetelmät ovat suositeltava menetelmä kehittämistyön tukena perinteisten työn kehittämisen menetelmien rinnalla.