Sponsorointi :
Salmi, Hilja-Liisa (2007)
Salmi, Hilja-Liisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sponsorointi ja tarkemmin eriteltynä sponsoriyhteistyön parantaminen ja kehittäminen. Työn teoriaosiossa käydään läpi sponsorointia yleensä, urheilusponsorointia ja hyvän sponsoriyhteistyön tunnusmerkkejä. Empiirisessä osiossa on tutkittu aihetta tietyn kohdeyrityksen näkökulmasta. Työn tarkoituksena on kartoittaa yleisellä tasolla sitä, miten sponsoriyhteistyötä voisi kehittää. Tarkoituksena on selvittää, miten yhteistyön periaate olisi selkeämpi molemmille osapuolille ja onko yhteistyön parantamiselle olemassa tarvetta. Tämän asian selvittämiseksi on käytetty apuna kyselyä, joka tehtiin erään yrityksen sponsoroimille urheiluseuroille. Tutkimusongelmana oli selvittää, ovatko yrityksen sponsoroimat tahot ymmärtäneet yhteistyön idean, vai onko seurojen motiivina sponsoriyhteistyölle ollut pelkkä rahallinen tuki. Kysymyksillä oli tavoitteena määritellä miten sitoutuneita sponsoroidut tahot ovat olleet sponsoroivaan yritykseen. Tutkimuksessa kysyttiin muun muassa sitä, tuntevatko seurojen jäsenet yleensä sponsoroivia tahoja, niiden tuotteita tai palveluita ja kiinnostaako heitä yleensäkään se, mitkä tahot heitä sponsoroivat. Tutkimus urheiluseuroille toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä. Lomakkeiden pohjalta tehtiin kuviot ja kuvioiden avulla analysoitiin tulokset raportin muotoon. Kaikkien tietojen pohjalta pohdittiin sitä, miten sponsoriyhteistyötä yleensä voisi kehittää. Tutkimustuloksista saattoi päätellä, että kaiken kaikkiaan urheiluseuroissa on sitouduttu sponsoriyhteistyöhön melko hyvin. Kyselyn perusteella selvisi, kuten yhtenä tavoitteenakin oli, että sponsoriyhteistyön kehittämiselle löytyi vielä tarvetta. Jonkin verran on havaittavissa sellaista ajatustapaa, että joillekin urheiluseurojen jäsenille tärkeintä on edelleen pelkkä rahallinen tuki, vaikka sen ei tulisi olla ylimpänä kriteerinä sponsoritoiminnalle. Urheiluseuroissa pitäisi vielä miettiä enemmän tavoitteiden asettamista sponsoriyhteistyölle. Lopuksi on päätelty että, sponsoriyhteistyön kehittämisessä vaaditaan sekä yritysten että sponsoroitavien tahojen puolelta enemmän panostusta. Yhteistyön tärkeyttä pitää korostaa enemmän ja molempien osapuolien tulee tutustua toistensa toimintaan paremmin. Yhteiset palaverit silloin tällöin eivät riitä toimivan yhteistyön rakentamiseksi.