Verkkopalveluratkaisujen hyödyntäminen huonekalualan yritysten liiketoiminnassa Venäjän markkinoilla
Mäki, Marjo (2007)
Mäki, Marjo
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy Venäjän markkinoilla toimivien huonekalualan yritysten verkkopalveluratkaisuihin. Opinnäytetyön tarkoitus on verrata valittuja venäläisiä sekä eurooppalaisia verkkopalveluja keskittyen kolmeen pääkategoriaan: sisältö. käytettävyys ja graafinen ilme. Kategoriat pohjautuvat teoriatietoon. Opinnäytetyö rakentuu kolmesta eri osa-alueesta. Ensimmäiseksi käsitellään verkkopalvelun perustamiseen liittyviä tekijöitä, ja niiden vaikutusta yrityksen operatiiviseen toimintaan. Seuraavaksi kuvataan verkkopalvelun rakenteellisia ominaisuuksia ja niiden vaikutusta verkkopalvelun toimivuuteen. Kolmannessa osassa kuvataan Venäjää markkina-alueena, venäläisiä Internetin käyttäjinä sekä selvitetään venäläisen verkkopalvelun erityispiirteet. Tutkimusongelma on, mitä seikkoja tulisi ottaa huomioon verkkosivustoa suunniteltaessa ja perustettaessa, kun se kohdennetaan Venäjän markkinoille ja mitkä tekijät rajoittavat sen toimintaa sekä mahdollistavat sivuston menestymisen ja houkuttelevuuden venäläisten käyttäjien näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2007. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Lähteinä on käytetty sekä kirjallisia että elektronisia julkaisuja. Opinnäytetyö sisältää myös haastatteluista saatuja tuloksia, sekä työn laatijan omia näkemyksiä. Haastateltavina ovat olleet venäläiset huonekalualan asiantuntijat. Opinnäytteen alussa perehdytään verkkopalvelun terminologiaan ja yleistietouteen. Teoriaosuus perustuu kirjallisuus- ja Internet-lähteisiin. Opinnäytetyön empiriaosuudessa yhdistyvät verkkopalveluiden vertailun tulokset ja haastateltavien näkemykset. Tulokset osoittavat, että venäläisten ja eurooppalaisten verkkopalvelujen välillä on monia eroavaisuuksia, erityisesti sisällössä ja grafiikan toteutuksessa. Venäläisten huonekalualan yritysten verkkopalvelut ovat usein kehittymättömämpiä kuin vastaavien eurooppalaisten. Venäläiset Internetin käyttäjät kokevat verkkopalvelun sisällön graafista ilmettä tärkeämmäksi tekijäksi.