Tilitoimiston digitaaliset toimintamahdollisuudet : case: Laptase Oy
Kiesilä, Arja (2016)
Kiesilä, Arja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111058
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille ongelmakohtia tilitoimiston ja sen sidosryhmien välisessä sähköisessä ja digitaalisessa asioinnissa. Lisäksi tarkoituksena oli etsiä ratkaisu tilitoimiston asiakkaiden lähettämien kassakuittien ohjaamisessa digitaalisesti suoraan tilitoimiston taloushallintojärjestelmään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eri sidosryhmätahojen kuten Verohallinnon, Kelan, TE-toimiston ja vakuutusyhtiöiden sähköisten toimintamallien taustoja ja selvittää tulevia kehityskohteita, koska tulevina vuosina on tulossa isoja julkisia hankkeita tuotantoon. Tavoitteena oli myös miettiä mahdollisia kehittämiskohteita toimeksiantajana toimivan vantaalaisen tilitoimisto Laptase Oy:n toimintaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin taloushallinnon muuttumista digitaaliseksi, sähköistä tunnistamista verkossa yritystasolla ja tilitoimiston digitaalisen toiminnan kehittämistä sekä digitaalisuuteen liittyviä haasteita. Myös tietoturvaa käsiteltiin tärkeänä osana. Teoriamateriaalia löytyi hyvin sähköisinä artikkeleina sekä kirjallisuutena. Lisäksi haastattelumateriaali toimi tutkimusaineistona.
Tutkimus tehtiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi valikoitui Olli-Pekka Hirvonen Verohallinnosta, Päivi Hyvärinen Kelalta, Riku Hautamäki TE-toimistosta, Tuija Laiho Kehalta, Otto Talvitie Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalta sekä Eeva-Liisa Hanhimäki ja Jenni Timonen LähiTapiolasta. Lisäksi haastateltiin tietosuojavaltuutettu Reijo Aarniota. Internethauilla löytyi muutama ratkaisu tilitoimiston sähköiseen kassakuittiongelmaan.
Haastattelujen avulla saatiin kuva siitä, kuinka tilitoimiston ja julkishallinnon toimijoiden sekä vakuutusyhtiöiden välinen sähköinen ja digitaalinen toiminta vaatii vielä panostusta kehitykseen ja käyttöönottoon toimiakseen ilman paperin käsittelyä. Haastatteluissa selvisi, että esimerkiksi vakuutusyhtiöiltä puuttuvat yhteneväiset tunnistautumismenetelmät ja valtuutusmenetelmät vaihtelevat tilitoimiston eri sidosryhmillä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin taloushallinnon muuttumista digitaaliseksi, sähköistä tunnistamista verkossa yritystasolla ja tilitoimiston digitaalisen toiminnan kehittämistä sekä digitaalisuuteen liittyviä haasteita. Myös tietoturvaa käsiteltiin tärkeänä osana. Teoriamateriaalia löytyi hyvin sähköisinä artikkeleina sekä kirjallisuutena. Lisäksi haastattelumateriaali toimi tutkimusaineistona.
Tutkimus tehtiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi valikoitui Olli-Pekka Hirvonen Verohallinnosta, Päivi Hyvärinen Kelalta, Riku Hautamäki TE-toimistosta, Tuija Laiho Kehalta, Otto Talvitie Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalta sekä Eeva-Liisa Hanhimäki ja Jenni Timonen LähiTapiolasta. Lisäksi haastateltiin tietosuojavaltuutettu Reijo Aarniota. Internethauilla löytyi muutama ratkaisu tilitoimiston sähköiseen kassakuittiongelmaan.
Haastattelujen avulla saatiin kuva siitä, kuinka tilitoimiston ja julkishallinnon toimijoiden sekä vakuutusyhtiöiden välinen sähköinen ja digitaalinen toiminta vaatii vielä panostusta kehitykseen ja käyttöönottoon toimiakseen ilman paperin käsittelyä. Haastatteluissa selvisi, että esimerkiksi vakuutusyhtiöiltä puuttuvat yhteneväiset tunnistautumismenetelmät ja valtuutusmenetelmät vaihtelevat tilitoimiston eri sidosryhmillä.