Liiketoimintasuunnitelma : Case: Pienyritys X
Hänninen, Oona (2016)
Hänninen, Oona
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111369
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa liiketoimintasuunnitelma pienelle maalausalan yritykselle. Yritys toimii Päijät-Hämeessä. Yritys X ei ollut toiminnassa työn aikana. Työn tarkoituksena oli toteuttaa teorian avulla liiketoimintasuunnitelma, jonka avulla yritys X:n olisi mahdollista aloittaa yritystoimintansa.
Työ koostuu neljästä osa-alueesta: johdannosta, teoriaosuudesta, empiriasta ja yhteenvedosta. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi, mikä liiketoimintasuunnitelma on ja mitä liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään: liikeidea, strategiat, markkina-, kilpailu-, asiakas-, ympäristö- sekä riskianalyysit. Työn teoreettisessa osassa avattiin liiketoimintasuunnitelman käsitteitä lähdemateriaalin avulla.
Empiirisessä osuudessa pohjana toimi työn teoriaosuus sekä lähdemateriaali. Lähteiden avulla toteutettiin liiketoimintasuunnitelma pienyritys X:lle. Empiiriseen osuuteen oli myös liitetty kysely, jonka tarkoituksena oli tukea toteutetun liiketoimintasuunnitelman linjauksia. Kyselyn tavoitteena oli selventää yritysmuodon valintaa ja syitä, miksi ihmiset päätyvät perustamaan omia yrityksiä sekä, mitä he tekevät ennen sitä. Kaikilla vastaajilla oli toiminnassa olevat yritykset samalla toimialalla.
Kysely toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen Webropolin kautta tuotetulla nimettömällä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kahdelletoista yritykselle ja kuusi yritystä vastasi kyselyyn.
Opinnäytetyön lopussa on yhteenveto, johon on koottu johtopäätökset työstä sekä työn onnistumisesta. Työ vastasi tarkoitustaan, joka oli toteuttaa toimiva liiketoimintasuunnitelma pienyritys X:lle.
Työ koostuu neljästä osa-alueesta: johdannosta, teoriaosuudesta, empiriasta ja yhteenvedosta. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi, mikä liiketoimintasuunnitelma on ja mitä liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään: liikeidea, strategiat, markkina-, kilpailu-, asiakas-, ympäristö- sekä riskianalyysit. Työn teoreettisessa osassa avattiin liiketoimintasuunnitelman käsitteitä lähdemateriaalin avulla.
Empiirisessä osuudessa pohjana toimi työn teoriaosuus sekä lähdemateriaali. Lähteiden avulla toteutettiin liiketoimintasuunnitelma pienyritys X:lle. Empiiriseen osuuteen oli myös liitetty kysely, jonka tarkoituksena oli tukea toteutetun liiketoimintasuunnitelman linjauksia. Kyselyn tavoitteena oli selventää yritysmuodon valintaa ja syitä, miksi ihmiset päätyvät perustamaan omia yrityksiä sekä, mitä he tekevät ennen sitä. Kaikilla vastaajilla oli toiminnassa olevat yritykset samalla toimialalla.
Kysely toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen Webropolin kautta tuotetulla nimettömällä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kahdelletoista yritykselle ja kuusi yritystä vastasi kyselyyn.
Opinnäytetyön lopussa on yhteenveto, johon on koottu johtopäätökset työstä sekä työn onnistumisesta. Työ vastasi tarkoitustaan, joka oli toteuttaa toimiva liiketoimintasuunnitelma pienyritys X:lle.