Yrityskuvan luominen strategisen positioinnin keinoin
Ilmola, Maarit (2006)
Ilmola, Maarit
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Mainostoimisto SMOY:n asiakkaiden mielikuvat yrityksestä ja sen toiminnasta verrattuna yrityksen visioon ja missioon. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä osa-alueet ovat SMOY:n vahvuuksia ja heikkouksia sekä mitkä tekijät ovat mainostoimiston palveluja ostettaessa tärkeimpiä tekijöitä asiakkaiden mielestä. Yritykselle ei ole aiemmin tehty yrityskuvatutkimusta, joten tämä tutkimus toimii pohjana tuleville seurannoille. Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui yrityskuvaa, yrityksen mahdollisia kilpailukeinoja sekä strategista positiointia käsittelevästä kirjallisuudesta ja artikkeleista. Teorian keskeisenä osana käsiteltiin sitä, miten kilpailuetu pystytään saavuttamaan yrityskuvan avulla, eli miten yrityskuvan avulla voidaan strategisesti positioitua markkinoille. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä Internetissä. Kyselyyn valittiin 106 vastaajaa Mainostoimisto SMOY:n asiakasrekisteristä. Vastauksia saatiin 35 kappaletta, eli vastausprosentti oli 33 %. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että strategisten linjausten tavoitetiloja ei ole vielä täysin saavutettu, mutta suunta on oikea. SMOY:n toiminnan osa-alueista vahvimmiksi koettiin luotettavuus, yhteistyökyky ja ammattitaito, kun taas luova toiminta sai asiakkailta heikoimman arvion. SMOY:lta kaivattaisiinkin enemmän yllätyksellisyyttä ja uskallusta laadukkaan perustyön rinnalle. Tähän osa-alueeseen SMOY:n tulisikin jatkossa panostaa. Mainostoimiston kanssa työskenneltäessä tärkeimmäksi tekijäksi asiakkaat arvioivat luotettavuuden. Yleisesti ottaen yhteistyökyky ja palvelun laatu arvioitiin merkittävämmiksi tekijöiksi kuin luovat ideat ja niiden toteutus. Onkin tärkeää, että asiakkaiden erittäin tärkeiksi kokemat hyvä yhteistyökyky ja korkea palvelun laatu pystytään pitämään yllä myös jatkossa, sillä SMOY on onnistunut luomaan näiden avulla vahvoja mielikuvia asiakkaiden mieliin.