Case Jelou : kehitysprojekti tilitoimistokontekstissa
Ahonen, Riitta (2016)
Ahonen, Riitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111314
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Case Jelou – kehittämistyötä tilitoimistokontekstissa. Kehittämistyö jakautui ajallisesti kahteen erilliseen kokonaisuuteen. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli selvittää, mitkä hajautetuksi muodostuneen liiketoiminnan osatekijät ovat elinvoimaisia tulevaisuudessa. Toisen vaiheen tavoitteena oli ensimmäisestä vaiheesta valikoituneen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen. Kehittämishankkeen keskiöön nousi asiakasymmärryksen laajentaminen sekä yrityksen omien tuotantoprosessien kehittäminen vastaamaan näitä tarpeita.
Keskeiset haasteet tilitoimistoalalla ovat digitalisoituminen, toimintojen automatisointi sekä asiakkaiden muuttuvat tarpeet. Pysyäkseen mukana kehityksessä tilitoimistojen tulee pystyä jatkuvasti kehittämään palveluitaan vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Riskinä on toiminnan kannattavuuden heikentyminen, kun ohjelmatalot haluavat digitalisoinnin kehittämisen myötä isomman osuuden loppuasiakkaalle tuotetusta palvelukokonaisuudesta.
Kehitystyössä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että pienen tilitoimiston on mahdollista rakentaa kannattavaa liiketoimintaa myöskin tulevaisuudessa. Edellytyksenä on erikoistuminen sekä luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen suhteessa asiakkaisiin sekä palveluiden jatkuva kehittäminen yhdessä asiakkaan kanssa.
Keskeiset haasteet tilitoimistoalalla ovat digitalisoituminen, toimintojen automatisointi sekä asiakkaiden muuttuvat tarpeet. Pysyäkseen mukana kehityksessä tilitoimistojen tulee pystyä jatkuvasti kehittämään palveluitaan vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Riskinä on toiminnan kannattavuuden heikentyminen, kun ohjelmatalot haluavat digitalisoinnin kehittämisen myötä isomman osuuden loppuasiakkaalle tuotetusta palvelukokonaisuudesta.
Kehitystyössä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että pienen tilitoimiston on mahdollista rakentaa kannattavaa liiketoimintaa myöskin tulevaisuudessa. Edellytyksenä on erikoistuminen sekä luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen suhteessa asiakkaisiin sekä palveluiden jatkuva kehittäminen yhdessä asiakkaan kanssa.