Kanta-asiakasjärjestelmän kehittäminen
Pakari, Maisa (2006)
Pakari, Maisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Kanta-asiakkuus on nykypäivän trendi. Jokaisessa nykyään markkinointiin suuntautuneessa yrityksessä käytetään jonkinlaista kanta-asiakasjärjestelmää. Hattulan Apteekissa on ollut puolitoista vuotta käytössä kanta-asiakasjärjestelmä, johon kuuluu noin 2000 asiakasta. Tämän tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, onko kanta-asiakasjärjestelmä onnistunut, mitä asiakkaat siltä odottavat ja miten järjestelmää voisi vielä kehittää tai parantaa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kanta-asiakkuuden muotoja, mitä uskollinen asiakas merkitsee yritykselle, asiakkaiden segmentointia, asiakassuhdemarkkinointia ja miten yritys ylläpitää kanta-asiakasjärjestelmää. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Hattulan Apteekille tehdystä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin 151 kanta-asiakkaalle postitse kotiin. Heidät valittiin kanta-asiakasrekisteristä satunnaisotannalla. Kyselylomakkeessa oli 15 kysymystä. Tutkimuksen tulosten perusteella kanta-asiakkaat olivat tyytyväisiä kantaasiakasjärjestelmään. Kanta-asiakkuutta pidettiin helppona ja hyvänä asiana. Vastaajat kokivat hyötyvänsä kanta-asiakkuudesta. Heidät myös huomioidaan hyvin kanta-asiakkaina Hattulan Apteekissa. Vastaajat toivoivat kuitenkin lisäalennuksia apteekkituotteista sekä osa toivoi lisää kanta-asiakaspostitusta. Tutkimustulosten perusteella Hattulan apteekin tulisi lisätä kanta-asiakaspostitusta sekä panostaa entistä enemmän asiakasviestintään. Asiakkaiden huomioiminen sekä hyvä asiakaspalvelu tulisi pitää jatkossakin hyvällä tasolla.