Sairaanhoitajan antaman puhelinohjauksen sisältöalueet ja toimintamalliehdotus poliklinikoille
Sihvonen, Minna (2016)
Sihvonen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211502
Tiivistelmä
Potilasohjauksen yksi ohjausmuoto on puhelinohjaus. Puhelinohjausta pidetään yhtenä tehokkaana audiovisuaalisena ohjausmuotona. Pohjois-Karjalassa olevat pitkät välimatkat ja väestön ikääntyminen lisäävät puhelinohjauksen tarvetta. Kehittämällä puhelinohjausta saadaan kustannuksia pienemmäksi potilailta ja organisaatiolta. Puhelinohjaus vapauttaa vastaanottoaikoja, kliinistä tilannearviota tarvitseville potilaille.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka toteutuksessa käytettiin kehittävää työntutkimusta. Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää sairaanhoitajan antaman puhelinohjauksen sisältöalueet Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalveluiden kuntayhtymässä (PKSSK). Sisältöalueet kartoitettiin konservatiivisen palvelualueen poliklinikoilla, joissa toteutettiin sairaanhoitajan antamaa reaktiivista (ei edellytä hoitosuhdetta) puhelinohjausta.
Kartoituksesta saatujen tuloksien pohjalta luotiin proaktiivisen (ennalta sovitun) puhe-linohjauksen toimintamalliehdotus. Toimintamalliehdotuksen käyttöönotto ja juurruttaminen jää Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalveluiden kuntayhtymälle. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista tutkia toimintamallin käyttöönottoa johtamisen näkökulmasta ja toimintamallin antamaa hyötyä reaktiivisen puhelinohjauksen kehittämiseen potilas palautteen kautta.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka toteutuksessa käytettiin kehittävää työntutkimusta. Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää sairaanhoitajan antaman puhelinohjauksen sisältöalueet Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalveluiden kuntayhtymässä (PKSSK). Sisältöalueet kartoitettiin konservatiivisen palvelualueen poliklinikoilla, joissa toteutettiin sairaanhoitajan antamaa reaktiivista (ei edellytä hoitosuhdetta) puhelinohjausta.
Kartoituksesta saatujen tuloksien pohjalta luotiin proaktiivisen (ennalta sovitun) puhe-linohjauksen toimintamalliehdotus. Toimintamalliehdotuksen käyttöönotto ja juurruttaminen jää Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalveluiden kuntayhtymälle. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista tutkia toimintamallin käyttöönottoa johtamisen näkökulmasta ja toimintamallin antamaa hyötyä reaktiivisen puhelinohjauksen kehittämiseen potilas palautteen kautta.