Kilpailuedut viestinnän kulmakivenä sosiaalisessa mediassa: Veikkaus Urheilupelit
Mutanen, Aapo (2016)
Mutanen, Aapo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää Veikkaus Oy:n Urheilupelit-yksikön kilpailuedut ja toteuttaa niiden pohjalta markkinointiviestinnällinen kampanja sosiaalisessa mediassa. Tutkimusaihe kehittyi Veikkauksella työharjoittelussa syksyllä 2015, jolloin kiinnitettiin huomiota ulkomaisten vedonlyöntiyhtiöiden Suomeen kohdistamaan markkinointiin muuttuneessa toimintaympäristössä. Tutkimuksen päämääränä oli löytää keinot, joilla pystyttäisiin vastaamaan kilpailun asettamiin vaatimuksiin.
Tutkimuksen pohjana toimivat vedonlyönnin ja markkinointiviestinnän teoria. Kilpailuedut selvitettiin survey- eli kyselytutkimuksella, joka toteutettiin harkinnanvaraista otantaa käyttämällä. Aineiston kerääminen toteutettiin sosiaalisen median alustoilla hyödyntäen tutkimuksen tekijän alan laajoja kontaktiverkostoja.
Kyselytutkimuksen pohjalta nousi esiin, ettei Urheilupelit pystynyt kilpailemaan sen tärkeimmän tuotteen osalta millään tärkeimpänä pidetyllä ominaisuudella. Tämän selviäminen muutti työn luonteen ohjeistavaksi myös tarjottavien tuotteiden ominaisuuksien osalta, mitä tultiin käyttämään markkinointiviestinnällisen osion pohjana.
Tutkimus antaa perustan markkinoinnin kokonaisvaltaiseen lähestymiseen uudesta näkökulmasta. Asiakkaiden tarpeet ja odotukset ovat muokkautuneet vallitsevan kansainvälisen kilpailutilanteen myötä, minkä seurauksena niitä voitaisiin selvittää kokonaisvaltaisemmin laajempien resurssien avulla.
Tutkimuksen pohjana toimivat vedonlyönnin ja markkinointiviestinnän teoria. Kilpailuedut selvitettiin survey- eli kyselytutkimuksella, joka toteutettiin harkinnanvaraista otantaa käyttämällä. Aineiston kerääminen toteutettiin sosiaalisen median alustoilla hyödyntäen tutkimuksen tekijän alan laajoja kontaktiverkostoja.
Kyselytutkimuksen pohjalta nousi esiin, ettei Urheilupelit pystynyt kilpailemaan sen tärkeimmän tuotteen osalta millään tärkeimpänä pidetyllä ominaisuudella. Tämän selviäminen muutti työn luonteen ohjeistavaksi myös tarjottavien tuotteiden ominaisuuksien osalta, mitä tultiin käyttämään markkinointiviestinnällisen osion pohjana.
Tutkimus antaa perustan markkinoinnin kokonaisvaltaiseen lähestymiseen uudesta näkökulmasta. Asiakkaiden tarpeet ja odotukset ovat muokkautuneet vallitsevan kansainvälisen kilpailutilanteen myötä, minkä seurauksena niitä voitaisiin selvittää kokonaisvaltaisemmin laajempien resurssien avulla.