Urheiluseuran markkinointiviestintä
Salminen, Jussi (2008)
Salminen, Jussi
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestintää ja ammattimaisesti toimivan jalkapalloseuran markkinointiviestinnän toimenpiteitä. Työ tarkastelee urheiluseuran markkinointiviestinnän kokonaisuutta, jolla pyritään vaikuttamaan sen kohderyhmiin. Työssä esimerkkinä käytetään lahtelaista pääsarjatason jalkapallojoukkuetta FC Lahtea, jonka toiminta voidaan rinnastaa markkinoinnin ja viestinnän osalta yritystoimintaan. Työn teoriaosuus käsittelee aluksi markkinointiviestinnän käsitettä, ja kohderyhmiä sekä niiden segmentointia. Tämän jälkeen kerrotaan yritysimagon merkityksestä. Opinnäyte jatkuu yrityskuvan ja graafisen ilmeen käsittelyllä. Teoriaosuuden viimeinen osio perehtyy yrityksen markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyössä käsitellään mainontaa, menekinedistämistä, suhde- ja tiedotustoimintaa sekä määritellään sponsoroinnin käsitettä. Työn empiirinen osuus tutkii FC Lahden markkinointiviestintää ja sen muotoja. Työssä tutkittiin lisäksi jalkapalloliigan tekemää markkinointiviestintää osana FC Lahden toimintaa. Tutkimus pohjautuu työntekijähaastatteluihin, omiin kokemuksiini sekä aiheeseen sopivaan kirjallisuuteen. Tutkimuksen perusteella FC Lahden markkinointiviestintä on monipuolista. Seura on onnistunut saamaan laajaa näkyvyyttä itselleen. Markkinointiviestinnässä ei täysin ole onnistuttu, koska seuran tavoittelemiin katsojamääriin ei ole ylletty. FC Lahden imago on vielä kehittymässä. Tähän vaikuttavat seuran suhteellisen nuori ikä sekä urheilullisen menestyksen puute. Ongelmallista on se, että markkinointiviestinnän hyvällä toteuttamisella ei päästä haluttuihin tuloksiin ilman urheilullista menestystä.