Tietohallintostrategiaohjeistuksen laatiminen Kaisanet Oy:lle
Mikkonen, Päivi (2016)
Mikkonen, Päivi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511914
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää tietohallintostrategialle toimiva rakenne ja suunnitella tietohallintostrategiarunko sekä lyhyt ohjeistus kunkin osion laatimiseksi. Tietohallintostrategiarunko laadittiin erityisesti Kaisanet Oy:n tarpeisiin eli nopeasti muuttuvan liiketoiminnan yritykselle, jossa liiketoimintojen tarpeet tulee huomioida tietohallinnon toiminnassa ja strategisessa suunnittelussa. Liiketoiminnat huomioiden laadittu tietohallintostrategia mahdollistaa tietohallinnon toimimisen aidosti liiketoimintoja tukien ja niiden toimintaa tehostaen. Rungon ohjeistus on kuitenkin jätetty yleisele tasolle, jotta sitä voitaisiin helpommin hyödyntää muissakin organisaatioissa.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusstrategiaa, jossa pyritään teorian ja käytännön toteutusten tutkimisen kautta muodostamaan uusi ratkaisu. Muiden organisaatioiden tietohallintostrategioiden käsittelyssä ja yhteenvedossa käytettiin laadullista tutkimusta. Tavoitteena muiden organisaatioiden tietohallintostrategioiden tutkimisessa oli saada aikaan kokonaiskuva hyväksi havaituista osioista tietohallintostrategioissa.
Teoreettisessa osassa käsiteltiin tietohallinnon roolia organisaatiossa sekä strategiaprosessia ensin yleisesti ja sen jälkeen tietohallintostrategian erityispiirteiden osalta. Tutkin myös tietohallintostrategian mahdollisia viitekehyksiä nimenomaan Kaisanet Oy:n näkökulmasta. Lisäksi tutkin aiempien tutkimusten tuloksia tietohallintostrategioiden laadinnasta ja jalkauttamisesta organisaatioon. Laadullisessa tutkimuksessa käsittelin seitsemän julkista tietohallintostrategiaa ja tein yhteenvedon eri osioiden käytöstä niiden sisällöissä.
Tietohallintostrategian laatimiseen on syytä osallistua henkilöitä kaikilta tahoilta, joiden työskentelyyn sillä on suoraan vaikutusta. Tämä auttaa henkilöitä sitoutumaan tietohallintostrategiaan ja toisaalta strategiassa tulee huomioitua paremmin eri näkökulmat, jotka yksin tehtävänä työstönä jäisivät helposti huomaamatta. Tietohallinnon toiminta vaikuttaa nykyään organisaatiossa kaikkien päivittäiseen työhön, joten tietohallintostrategia tulee myös viestiä koko organisaatioon niin, että henkilökunta ymmärtää, miksi tietohallinto tekee erilaisia valintoja ja esimerkiksi käynnistää uusia projekteja.
Opinnäytetyössä esitellään tietohallintoa sekä tietohallinnon ja liiketoimintojen välistä yhteistyötä ja sen ongelmia. Hyvä jatkotutkimuskohde olisi tietohallinnon erilainen organisoituminen ja saisiko sillä parannettua tietohallinnon ja liiketoimintojen välistä keskustelua ja toimintaa. Tietohallintostrategiarungon yhtenä osana ovat myös mittarit. Tietohallinnon mittaaminen ja siihen sopivat mittarit olisivat myös tärkeä jatkotutkimuskohde, koska tietohallinnon toiminta ei ole helposti lukuarvoin mitattavaa.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusstrategiaa, jossa pyritään teorian ja käytännön toteutusten tutkimisen kautta muodostamaan uusi ratkaisu. Muiden organisaatioiden tietohallintostrategioiden käsittelyssä ja yhteenvedossa käytettiin laadullista tutkimusta. Tavoitteena muiden organisaatioiden tietohallintostrategioiden tutkimisessa oli saada aikaan kokonaiskuva hyväksi havaituista osioista tietohallintostrategioissa.
Teoreettisessa osassa käsiteltiin tietohallinnon roolia organisaatiossa sekä strategiaprosessia ensin yleisesti ja sen jälkeen tietohallintostrategian erityispiirteiden osalta. Tutkin myös tietohallintostrategian mahdollisia viitekehyksiä nimenomaan Kaisanet Oy:n näkökulmasta. Lisäksi tutkin aiempien tutkimusten tuloksia tietohallintostrategioiden laadinnasta ja jalkauttamisesta organisaatioon. Laadullisessa tutkimuksessa käsittelin seitsemän julkista tietohallintostrategiaa ja tein yhteenvedon eri osioiden käytöstä niiden sisällöissä.
Tietohallintostrategian laatimiseen on syytä osallistua henkilöitä kaikilta tahoilta, joiden työskentelyyn sillä on suoraan vaikutusta. Tämä auttaa henkilöitä sitoutumaan tietohallintostrategiaan ja toisaalta strategiassa tulee huomioitua paremmin eri näkökulmat, jotka yksin tehtävänä työstönä jäisivät helposti huomaamatta. Tietohallinnon toiminta vaikuttaa nykyään organisaatiossa kaikkien päivittäiseen työhön, joten tietohallintostrategia tulee myös viestiä koko organisaatioon niin, että henkilökunta ymmärtää, miksi tietohallinto tekee erilaisia valintoja ja esimerkiksi käynnistää uusia projekteja.
Opinnäytetyössä esitellään tietohallintoa sekä tietohallinnon ja liiketoimintojen välistä yhteistyötä ja sen ongelmia. Hyvä jatkotutkimuskohde olisi tietohallinnon erilainen organisoituminen ja saisiko sillä parannettua tietohallinnon ja liiketoimintojen välistä keskustelua ja toimintaa. Tietohallintostrategiarungon yhtenä osana ovat myös mittarit. Tietohallinnon mittaaminen ja siihen sopivat mittarit olisivat myös tärkeä jatkotutkimuskohde, koska tietohallinnon toiminta ei ole helposti lukuarvoin mitattavaa.