Mielikuvatutkimus
Aaltonen, Kalle (2008)
Aaltonen, Kalle
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sitä millaisia mielikuvia ihmisille on muodostunut Fitness Expo tapahtumasta. Fitness Expo järjestetään Lahden Messuhallissa vuosittain lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna. Tapahtuma järjestettiin viidennen kerran vuonna 2007. Itse mielikuvatutkimus tehtiin kesällä 2007. Tutkimuksen kohteena olivat Fitness Expon yhteistyökumppaneiden Internetsivujen lukijat. Mielikuvatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia mielikuvia tapahtuma herättää ihmisissä. Erityisesti haluttiin tietää, millaisia mielikuvia kamppailulajien harrastajilla oli tapahtumasta. Kyselyn tarkoituksena oli myös kartoittaa vastaajien taustatietoja iästä harrastuksiin. Tavoitteena oli kerätä vähintään 100 vastausta mielikuvatutkimuskyselyyn. Tutkimus toteutettiin kyselynä Internetissä Webropol-ohjelmalla. Kyselyllä oli oma mainosbanneri useiden Fitness Expon yhteistyökumppaneiden sivuilla ja vastaajat pääsivät siinä olevan linkin kautta täyttämään itse kyselylomaketta. Kyselyssä saavutettiin 100 vastaajan tavoite ja kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 218 henkilöä. Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että ihmisten mielikuvat Fitness Exposta olivat varsin positiivisia ja he odottivat tapahtumalta paljon myös tulevaisuudessa. Yleisesti tapahtumaa pidettiin kehittyvänä, sekä kehityskelpoisena ja vastaajien mielikuvat kohtasivat varsin hyvin, riippumatta siitä olivatko he käyneet tapahtumassa vai eivät. Tapahtuman suurimpia vahvuuksia on siellä vallitseva henki ja itse tapahtuman monipuolisuus. Ne kilpailevat kuitenkin myös keskenään ja liian monen eri ryhmän tapahtumasta katoaa Fitness Expon kävijöiden parissa vallitseva yhtenäisyydentunne. Kysely toi myös esille puutteita, joita kehittämällä Fitness Expolla on mahdollisuus parantaa tapahtumaa ja ihmisille siitä syntyvää mielikuvaa. Näitä olivat muun muassa henkilökunnan, palveluiden, helppouden ja muiden käytännön tekijöiden parantaminen.