Koulutusprofiilikorttien luominen palvelumuotoilun keinoin
Saikkonen, Miklos; Walldén, Rasmus (2016)
Saikkonen, Miklos
Walldén, Rasmus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111040
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda koulutusprofiilikortit toimeksiantajan oman henkilökunnan kouluttamista varten. Oman henkilökunnan kouluttaminen on tärkeää, koska yksi ravitsemusalan kilpailueduista on henkilöstön osaaminen. Henkilöstön koulutusta voidaan suorittaa monin eri ta-voin, mutta varmistuminen koulutuksen laadusta ja onnistumisesta on otettava huomioon. Toimek-siantaja tässä opinnäytetyössä on Viptenders Oy. Viptenders Oy tunnetaan paremmin ”VIP Barten-ders” nimellä. Toimeksiantajan ydinliiketoiminta koostuu baarimestari- ja ohjelmapalveluista ra-vintoloille ja tapahtumille. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda koulutusprofiilikortit, henkilöstön osaamisen kasvattamiseksi. Tämä lisää yrityksen kiinnostavuutta, koska yritys pystyy tarjoamaan useammalle asiakkaalle laadukkaita työntekijöitä. Lisäksi yritys pystyy tarjoamaan koulutusta yri-tyksen asiakkaille esim. ravitsemusliikkeille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kouluttamisesta, osaamisesta ja ammattitaidosta. Kouluttamista käsitellään kouluttajan roolin, koulutuksen toteuttamisen ja koulutuksen sisällön näkökulmista. Osaamista tarkasteltiin osaamisen kehittämisen, oppimistyylien ja oppimisen haas-teiden näkökulmasta. Ammattitaitoa käsiteltiin johtajan näkökulmasta ja nykyisten ravintola-alan tutkintojen pohjalta.
Koulutusprofiilikorttien luominen suoritettiin palvelumuotoilumenetelmien mukaisesti. Palvelumuo-toiluprosessi suoritettiin kolmivaiheisena. Prosessin vaiheet olivat ymmärrä, kehitä ja selitä. Ym-märrä-vaihe koostui tietoperusta rakentamisesta. Tietoperustan luomisessa käytettiin teemahaas-tattelu- sekä kysely-menetelmiä. Kehitä-vaiheessa pidettiin työpaja, jonka avulla kehitettiin koulu-tusprofiilikorttien sisältöä. Työpajassa käytettiin tuumatalkoot- ja ideakävely-menetelmien yhdis-telmää. Nämä menetelmät ovat sovelluksia brainstorming-menetelmästä. Selitä-vaiheessa edellis-ten vaiheiden tuottama materiaali koottiin yhteen ja tuotoksien käyttökelpoisuutta arvioitiin. Arvi-oinnissa käytettiin apuna SWOT-analyysiä.
Opinnäytetyön tuottamat koulutusprofiili kortit antavat pohjan toimeksiantajalle, koulutuksien suunnitteluun. Keskeistä on koulutusprofiilikorttien muokattavuus. Koulutuksen laadusta riippuen koulutusprofiilikortteja tulee soveltaa käyttötarkoituksen mukaan. Tietoperustaan kerätty materi-aali antaa mahdollisuuden ymmärtää koulutusprofiilikorttien taustalla vaikuttavia asioita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kouluttamisesta, osaamisesta ja ammattitaidosta. Kouluttamista käsitellään kouluttajan roolin, koulutuksen toteuttamisen ja koulutuksen sisällön näkökulmista. Osaamista tarkasteltiin osaamisen kehittämisen, oppimistyylien ja oppimisen haas-teiden näkökulmasta. Ammattitaitoa käsiteltiin johtajan näkökulmasta ja nykyisten ravintola-alan tutkintojen pohjalta.
Koulutusprofiilikorttien luominen suoritettiin palvelumuotoilumenetelmien mukaisesti. Palvelumuo-toiluprosessi suoritettiin kolmivaiheisena. Prosessin vaiheet olivat ymmärrä, kehitä ja selitä. Ym-märrä-vaihe koostui tietoperusta rakentamisesta. Tietoperustan luomisessa käytettiin teemahaas-tattelu- sekä kysely-menetelmiä. Kehitä-vaiheessa pidettiin työpaja, jonka avulla kehitettiin koulu-tusprofiilikorttien sisältöä. Työpajassa käytettiin tuumatalkoot- ja ideakävely-menetelmien yhdis-telmää. Nämä menetelmät ovat sovelluksia brainstorming-menetelmästä. Selitä-vaiheessa edellis-ten vaiheiden tuottama materiaali koottiin yhteen ja tuotoksien käyttökelpoisuutta arvioitiin. Arvi-oinnissa käytettiin apuna SWOT-analyysiä.
Opinnäytetyön tuottamat koulutusprofiili kortit antavat pohjan toimeksiantajalle, koulutuksien suunnitteluun. Keskeistä on koulutusprofiilikorttien muokattavuus. Koulutuksen laadusta riippuen koulutusprofiilikortteja tulee soveltaa käyttötarkoituksen mukaan. Tietoperustaan kerätty materi-aali antaa mahdollisuuden ymmärtää koulutusprofiilikorttien taustalla vaikuttavia asioita.