Terassikonseptin kehittäminen palvelumuotoi-lun keinoin: Case: JohtoCafe Tapiola
Timonen, Nea (2016)
Timonen, Nea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110989
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää JohtoCafe Tapiolan toimipisteelle terassikonsepti palvelumuotoilun keinoin. Yritys toimii tämän opinnäytetyön toimeksiantajana ja se sijaitsee Espoon Tapiolassa kauppakeskus Ainoassa harjoittaen kahvilatoimintaa. Toimeksiannon tavoitteena oli suunnitella terassitoimintaa kesäkuukausiksi, ideoida konseptiin liittyviä uusia tuot-teita, lisätä yrityksen kannattavuutta sekä ottaa selvää asiakkaiden toiveista ja tarpeista terassin suhteen. Kahvilan asiakaskuntaan kuuluvat lähiseudun asukkaat, alueella työskentelevät lounas-asiakkaat, eläkeläiset, koululaiset ja turistit.
Opinnäytetyössä käytettiin tietoperustana konseptointia, jota tarkasteltiin lähdeaineistojen avulla. Konseptointia tarkasteltiin konseptisuunnittelun kautta. Siinä pohdittiin, mitä konseptointi käsitteenä tarkoittaa, mitä osa-alueita siihen kuuluu sekä miten innovaatiot ja brändit liittyvät aiheeseen. Konseptointia käydään tässä opinnäytetyössä läpi Tiia Sammallahden esittämän kahdeksan palan avulla. Palat koostuvat ihmisistä, tuotteesta, hinnasta, maineesta, prosesseista, saatavuudesta, fysiikasta ja myynnistä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa, menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua eli Service designia Juha Tuulaniemen mallin mukaan. Se koostuu viidestä eri vaiheesta, jotka ovat määritte-ly, tutkimus, suunnittelu, tuotanto ja arviointi. Prosessissa suoritettiin tiedonkeruu asiakkailta, ana-lysoitiin tutkimustyöstä saatuja tuloksia, suoritettiin terassiin liittyvää ideointia ja luotiin lopullinen suunnitelma terassikonseptista. Määrittelyvaiheessa tutustuttiin yrityksen liiketoimintaan sekä mää-ritettiin tehtävänanto ja haluttu lopputulos. Tutkimusvaiheessa menetelmiksi valittiin kysely, ha-vainnointi ja benchmarking. Näin saatiin luotua toimeksiantajalle asiakasprofiilit sekä analyysi lä-hialueen kilpailijoista. Suunnitteluvaiheessa tehtiin konseptin SWOT-analyysi sekä ideoitiin 8x8-menetelmän avulla. Toteutusvaiheessa terassikonseptin pilottia testattiin asiakkailla terassin oike-assa toimintaympäristössä ennen kuin se lanseerataan kokonaan käyttöön.
Opinnäytetyön lopputuloksesta kehittyi toimeksiantajalle suunnitelma terassikonseptista. Konseptin testaaminen käytännössä osoittautui toimivaksi ja merkittävästi myyntiä edistäväksi. Tämä opinnäy-tetyö toimii yritykselle eräänlaisena ohjekirjana terassikonseptista, josta selviää terassiin liittyvät ohjeet, tehtävät ja kuvaukset. JohtoCafen henkilökunta voi kuitenkin itse päättää noudattaako tässä työssä esitettyä terassikonseptin mallia. Myös palvelun jatkuva kehittäminen on yrityksen vas-tuulla.
Opinnäytetyössä käytettiin tietoperustana konseptointia, jota tarkasteltiin lähdeaineistojen avulla. Konseptointia tarkasteltiin konseptisuunnittelun kautta. Siinä pohdittiin, mitä konseptointi käsitteenä tarkoittaa, mitä osa-alueita siihen kuuluu sekä miten innovaatiot ja brändit liittyvät aiheeseen. Konseptointia käydään tässä opinnäytetyössä läpi Tiia Sammallahden esittämän kahdeksan palan avulla. Palat koostuvat ihmisistä, tuotteesta, hinnasta, maineesta, prosesseista, saatavuudesta, fysiikasta ja myynnistä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa, menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua eli Service designia Juha Tuulaniemen mallin mukaan. Se koostuu viidestä eri vaiheesta, jotka ovat määritte-ly, tutkimus, suunnittelu, tuotanto ja arviointi. Prosessissa suoritettiin tiedonkeruu asiakkailta, ana-lysoitiin tutkimustyöstä saatuja tuloksia, suoritettiin terassiin liittyvää ideointia ja luotiin lopullinen suunnitelma terassikonseptista. Määrittelyvaiheessa tutustuttiin yrityksen liiketoimintaan sekä mää-ritettiin tehtävänanto ja haluttu lopputulos. Tutkimusvaiheessa menetelmiksi valittiin kysely, ha-vainnointi ja benchmarking. Näin saatiin luotua toimeksiantajalle asiakasprofiilit sekä analyysi lä-hialueen kilpailijoista. Suunnitteluvaiheessa tehtiin konseptin SWOT-analyysi sekä ideoitiin 8x8-menetelmän avulla. Toteutusvaiheessa terassikonseptin pilottia testattiin asiakkailla terassin oike-assa toimintaympäristössä ennen kuin se lanseerataan kokonaan käyttöön.
Opinnäytetyön lopputuloksesta kehittyi toimeksiantajalle suunnitelma terassikonseptista. Konseptin testaaminen käytännössä osoittautui toimivaksi ja merkittävästi myyntiä edistäväksi. Tämä opinnäy-tetyö toimii yritykselle eräänlaisena ohjekirjana terassikonseptista, josta selviää terassiin liittyvät ohjeet, tehtävät ja kuvaukset. JohtoCafen henkilökunta voi kuitenkin itse päättää noudattaako tässä työssä esitettyä terassikonseptin mallia. Myös palvelun jatkuva kehittäminen on yrityksen vas-tuulla.