Asiakaspalvelun kehittäminen ja mittaaminen yrityksen sisäisten prosessien näkökulmasta : case: Yritys X
Heinonen, Katja; Alander, Marika (2016)
Heinonen, Katja
Alander, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Yritys X. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda mittarit Yritys X:n sisäisiin prosesseihin asiakaspalvelun kehittämiseen ja mittaamiseen. Yritys valmistaa osan yrityksille myymistään tuotteista ja siksi prosessien toimivuus vaikuttaa oleellisesti asiakaspalvelun laatuun.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan laadukasta asiakaspalvelua ja sen kehittämistä mittaamisen avulla. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi mittareiden valintaa ja käyttämistä. Opinnäytetyössä esitellään mittaristomalli Balance Scorecard.
Tutkimus on kvalitatiivinen case-tutkimus, jossa tutkitaan yrityksen sisäisien prosessien toimivuutta asiakaspalvelun näkökulmasta. Käytimme työssämme tukena Balance Scorecardin teoriaa, Webropol-analyysityökalulla tehtyjä kyselyitä sekä Yritys X:ltä saamaamme tutkimusmateriaalia. Teimme Webropol-kyselyt asiakkaille sekä asiakaspalveluosastolle. Yritys X:ltä saamastamme materiaalista hyödynsimme osion, jossa tutkitaan osastojen välistä yhteistyötä ja tiedonkulkua.
Opinnäytetyössä tehtyä mittaristoa ei testattu käytännössä, vaan mittareiden testaaminen jäi yritykselle. Tästä syystä mittariston hyödyistä ei voida olla varmoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan laadukasta asiakaspalvelua ja sen kehittämistä mittaamisen avulla. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi mittareiden valintaa ja käyttämistä. Opinnäytetyössä esitellään mittaristomalli Balance Scorecard.
Tutkimus on kvalitatiivinen case-tutkimus, jossa tutkitaan yrityksen sisäisien prosessien toimivuutta asiakaspalvelun näkökulmasta. Käytimme työssämme tukena Balance Scorecardin teoriaa, Webropol-analyysityökalulla tehtyjä kyselyitä sekä Yritys X:ltä saamaamme tutkimusmateriaalia. Teimme Webropol-kyselyt asiakkaille sekä asiakaspalveluosastolle. Yritys X:ltä saamastamme materiaalista hyödynsimme osion, jossa tutkitaan osastojen välistä yhteistyötä ja tiedonkulkua.
Opinnäytetyössä tehtyä mittaristoa ei testattu käytännössä, vaan mittareiden testaaminen jäi yritykselle. Tästä syystä mittariston hyödyistä ei voida olla varmoja.