Avoimen lähdekoodin grafiikan- ja videontoistojärjestelmä : case: CasparCG:n käyttöönotto ja tuotteistaminen pH kolme Oy:lle
Vaittinen, Ismo (2016)
Vaittinen, Ismo
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia avoimen lähdekoodin grafiikan- ja videontoistojärjestelmä CasparCG:n käyttöönottamista ja tuotteistamista lahtelaiselle pH kolme Oy:lle.
Teoriaosuudessa käsitellään grafiikan luomista suoran televisiolähetyksen tarpeisiin ja tässä toimintaympäristössä tarvittavia erikoistekniikoita, kuten avaintamista. Lisäksi teoriaosuus tutustuttaa Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:n kehittämän CasparCG-ohjelmiston toimintaan, CasparCG-palvelimen rajapintoihin ja grafiikkapohjien luontiin.
CasparCG:n toimivuutta testattiin käytännössä toteuttamalla sillä kaikki opiskelijoille järjestetyn pelitapahtuman grafiikat. Tapahtumaa varten koottiin oma demolaite ja tapahtumassa todennettiin myös oman asiakassovelluksen käyttämistä.
Tapahtumassa toteutetun pilotoinnin jälkeen grafiikkapohjien luontia HTML pohjaisesti tutkittiin vielä lisää ja luotiin esimerkkipohja, joka sopisi pH kolme Oy:n työnkulkuun. Lisäksi pH kolme Oy:lle toteutettiin asiakasohjelma pelikellon hallintaan.
Teoriaosuudessa käsitellään grafiikan luomista suoran televisiolähetyksen tarpeisiin ja tässä toimintaympäristössä tarvittavia erikoistekniikoita, kuten avaintamista. Lisäksi teoriaosuus tutustuttaa Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:n kehittämän CasparCG-ohjelmiston toimintaan, CasparCG-palvelimen rajapintoihin ja grafiikkapohjien luontiin.
CasparCG:n toimivuutta testattiin käytännössä toteuttamalla sillä kaikki opiskelijoille järjestetyn pelitapahtuman grafiikat. Tapahtumaa varten koottiin oma demolaite ja tapahtumassa todennettiin myös oman asiakassovelluksen käyttämistä.
Tapahtumassa toteutetun pilotoinnin jälkeen grafiikkapohjien luontia HTML pohjaisesti tutkittiin vielä lisää ja luotiin esimerkkipohja, joka sopisi pH kolme Oy:n työnkulkuun. Lisäksi pH kolme Oy:lle toteutettiin asiakasohjelma pelikellon hallintaan.