Perehdytyskansio Lohjan sairaalan yleislääketieteen päivystykseen ja päivystysosastolle
Näppä, Anu (2016)
Näppä, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710275
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytyskansio Lohjan sairaalan yleislääketieteen päivystykseen ja päivystysosastolle. Tarve opinnäytetyölle oli lähtöisin työelämästä, sillä työelämäkumppani koki, ettei yksikössä ollut käytössä ajantasaista perehdytyskansiota. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uuden työntekijän perehdytystä. Työelämäkumppanin toive perehdytyskansiosta oli, että valmis tuotos olisi tiivis informaatiopaketti, jota voi käyttää hyväkseen uusi tai vanha työntekijä.
Tämän opinnäytetyön tekeminen aloitettiin perehtymällä teoriatietoon uuden työntekijän perehdytyksestä. Perehdytyksestä on mainittu useissa työelämään liittyvissä laeissa, esimerkiksi Työsuojelulaissa, Työturvallisuuslaissa ja Pelastuslaissa. Hyvän perehdytyksen tarkoituksena on antaa uudelle työntekijälle tietoa uudesta työtehtävästä ja siihen liittyvistä seikoista. Hyvällä perehdytyksellä sitoutetaan työntekijä pitkään työsuhteeseen, vähennetään työtapaturman riskiä ja hyvällä perehdytyksellä on myös yleensä positiivinen vaikutus sairauslomamääriin. Perehdyttämisen avuksi on monenlaisia työvälineitä, esimerkiksi perehdytyskansio ja erilaisia tarkistuslistoja.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen laadullista tutkimusmenetelmää. Yksiköstä ennalta valittuja työntekijöitä haastateltiin teemahaastatteluilla liittyen uuden työntekijän perehdytykseen yksikössä. Haastatteluiden sisällöt analysoitiin ja täältä nousivat teemat perehdytyskansion sisällöksi.
Tärkeiksi teemoiksi perehdytyskansion sisällöksi nousivat muun muassa osaston päivärytmin kuvaaminen, työturvallisuus, työnkuviin liittyvät asiat ja lääkehoitoon liittyvät asiat. Perehdytyskansion materiaalin järjesti tämän opinnäytetyön työelämäkumppani. Tilaaja arvioi valmiin perehdytyskansion.
Perehdytys on tärkeä prosessi uuden työntekijän aloittaessa uudessa yksikössä ja sitä ei saisi laiminlyödä. Uuden työntekijän laadukkaalla perehdyttämisellä on pitkäkestoisia ja positiivisia vaikutuksia. Teemahaastatteluja tehtäessä selvisi, ettei kyseisessä yksikössä ole tällä hetkellä monia perehdyttämisen apuvälineitä, joten jatkokehitysehdotuksena voisi yksikköön tehdä esimerkiksi perehdytyskalenterin tai selvityksen ovatko työntekijät kokeneet perehdytyskansion hyödyllisenä.
Tämän opinnäytetyön tekeminen aloitettiin perehtymällä teoriatietoon uuden työntekijän perehdytyksestä. Perehdytyksestä on mainittu useissa työelämään liittyvissä laeissa, esimerkiksi Työsuojelulaissa, Työturvallisuuslaissa ja Pelastuslaissa. Hyvän perehdytyksen tarkoituksena on antaa uudelle työntekijälle tietoa uudesta työtehtävästä ja siihen liittyvistä seikoista. Hyvällä perehdytyksellä sitoutetaan työntekijä pitkään työsuhteeseen, vähennetään työtapaturman riskiä ja hyvällä perehdytyksellä on myös yleensä positiivinen vaikutus sairauslomamääriin. Perehdyttämisen avuksi on monenlaisia työvälineitä, esimerkiksi perehdytyskansio ja erilaisia tarkistuslistoja.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen laadullista tutkimusmenetelmää. Yksiköstä ennalta valittuja työntekijöitä haastateltiin teemahaastatteluilla liittyen uuden työntekijän perehdytykseen yksikössä. Haastatteluiden sisällöt analysoitiin ja täältä nousivat teemat perehdytyskansion sisällöksi.
Tärkeiksi teemoiksi perehdytyskansion sisällöksi nousivat muun muassa osaston päivärytmin kuvaaminen, työturvallisuus, työnkuviin liittyvät asiat ja lääkehoitoon liittyvät asiat. Perehdytyskansion materiaalin järjesti tämän opinnäytetyön työelämäkumppani. Tilaaja arvioi valmiin perehdytyskansion.
Perehdytys on tärkeä prosessi uuden työntekijän aloittaessa uudessa yksikössä ja sitä ei saisi laiminlyödä. Uuden työntekijän laadukkaalla perehdyttämisellä on pitkäkestoisia ja positiivisia vaikutuksia. Teemahaastatteluja tehtäessä selvisi, ettei kyseisessä yksikössä ole tällä hetkellä monia perehdyttämisen apuvälineitä, joten jatkokehitysehdotuksena voisi yksikköön tehdä esimerkiksi perehdytyskalenterin tai selvityksen ovatko työntekijät kokeneet perehdytyskansion hyödyllisenä.