Nuorten aikuisten suhtautuminen golfin markkinointiin ja maineeseen
Varrio, Matias (2016)
Varrio, Matias
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkimus nuorten aikuisten suhtautumisesta golfiin lajina sekä sen markkinointiin käytettävien keinojen toimivuudesta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hyvigolf Oy -niminen yritys, joka sijaitsee Hyvinkäällä. Yritys tarjoaa golfpalveluja niin kokeneille pelaajille, kuin myös vasta-alkajille.
Teoriaosuuden päävaiheet opinnäytetyössä keskittyivät yrityksen asiakkuuksiin, markkinointiviestintään, brändiin ja imagoon sekä markkinointitutkimuksen tekemiseen. Markkinointiviestinnän osuudessa on erityisesti paneuduttu viestintäpaletin neljään peruskategoriaan eli mainontaan, henkilökohtaiseen myyntityöhön, menekinedistämiseen sekä suhde- ja tiedotustoimintaan. Brändin kohdalla taas pohditaan brändin asemointia, ja kuinka luoda toimiva identiteetti markkinoille. Markkinointitutkimusta käsittelevässä osuudessa käydään läpi sen eri vaiheet.
Tietoperustan hankkimiseen käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä suoritettiin kyselytutkimus 103:lle, pääasiallisesti nuorelle aikuiselle. Vastausten perusteella saatiin tietoa vastanneiden mielipiteistä golfista ja tähän liittyvästä markkinoinnista. Lisäksi tiedusteltiin heidän käsityksiään golfin maineesta, ja mitä maineen muuttamiseksi voitaisiin mahdollisesti tehdä.
Näiden vastausten pohjalta muodostettiin toimeksiantajalle joitain kehitysehdotuksia, joiden avulla tulevaisuuden markkinointia, golfin mainetta ja ennakkokäsityksiä voidaan muuttaa.
Teoriaosuuden päävaiheet opinnäytetyössä keskittyivät yrityksen asiakkuuksiin, markkinointiviestintään, brändiin ja imagoon sekä markkinointitutkimuksen tekemiseen. Markkinointiviestinnän osuudessa on erityisesti paneuduttu viestintäpaletin neljään peruskategoriaan eli mainontaan, henkilökohtaiseen myyntityöhön, menekinedistämiseen sekä suhde- ja tiedotustoimintaan. Brändin kohdalla taas pohditaan brändin asemointia, ja kuinka luoda toimiva identiteetti markkinoille. Markkinointitutkimusta käsittelevässä osuudessa käydään läpi sen eri vaiheet.
Tietoperustan hankkimiseen käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä suoritettiin kyselytutkimus 103:lle, pääasiallisesti nuorelle aikuiselle. Vastausten perusteella saatiin tietoa vastanneiden mielipiteistä golfista ja tähän liittyvästä markkinoinnista. Lisäksi tiedusteltiin heidän käsityksiään golfin maineesta, ja mitä maineen muuttamiseksi voitaisiin mahdollisesti tehdä.
Näiden vastausten pohjalta muodostettiin toimeksiantajalle joitain kehitysehdotuksia, joiden avulla tulevaisuuden markkinointia, golfin mainetta ja ennakkokäsityksiä voidaan muuttaa.