Tuotesijoittelu elokuvissa
Pieniniemi, Kati (2008)
Pieniniemi, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tuotesijoittelua ja sen ilmenemistä elokuvissa. Tarkoituksena on selvittää, mitä tuotesijoittelu on ja miten se vaikuttaa katsojiin yhtenä markkinointiviestinnän muotona. Vaikutuksia tarkastellaan kahdesta näkökulmasta: kuinka tuotesijoittelu muistetaan ja miten katsojat suhtautuvat siihen. Lisäksi tutkitaan, miten tuotesijoittelu ilmenee kahdessa kotimaisessa elokuvassa. Teoriaa sovelletaan kyseisissä elokuvissa esiintyvän tuotesijoittelun vaikutusten analysointiin. Teoriaosassa määritellään tuotesijoittelu ja tarkastellaan siihen läheisesti liittyviä käsitteitä sekä tuotesijoittelun ilmenemisen muotoja ja tasoja. Tämän lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, kuinka katsojat suhtautuvat tuotesijoitteluun ja kuinka he muistavat sen. Lopuksi tarkastellaan tuotesijoittelun riskejä ja kuinka näkyvyyttä elokuvassa voidaan hyödyntää yrityksen muussa markkinointiviestinnässä. Suomessa elokuvien tuotesijoittelua tai sen vaikutuksia yleisöön ei ole tutkittu kovin laajasti. Teoriaosa pohjautuu suurimmaksi osaksi aihealuetta käsittelevään yhdysvaltalaiseen tutkimukseen, joka on ollut saatavilla sähköisessä muodossa. Opinnäytetyön empiriaosuus toteutetaan tutkimalla kahdessa kotimaisessa elokuvassa esiintyvää tuotesijoittelua. Opinnäytetyössä suoritettu tutkimus toteutetaan analysoimalla valituissa elokuvissa esiintyvää tuotesijoittelua kvantifioivan kvalitatiivisen analyysin avulla. Analysointi perustuu opinnäytetyöntekijän elokuvista tekemään havainnointiin, johon vaikuttaa hänen kykynsä tunnistaa sijoiteltuja tuotteita. Analysoinnin apuna käytetään teorian pohjalta laadittua lomaketta. Tuotesijoittelu ilmeni tutkituissa elokuvissa eri tavoin. Huomattavia eroja oli elokuvissa esiintyneen tuotesijoittelun huomiota herättävyydessä. Toisessa elokuvassa sijoittelu oli sekä visuaalista että verbaalista, toisessa lähes kokonaan visuaalista. Vaikka huomiota herättävä tuotesijoittelu muistetaan paremmin, katsojat suhtautuvat luultavasti positiivisemmin hienovaraista tuotesijoittelua sisältävään elokuvaan.