Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma : case Ducati
Juntunen, Pipsa (2016)
Juntunen, Pipsa
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612130
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritykselle nimeltä Ducati Finland (Oy Cavallino Ab). Kyseinen yritys on aloittanut toimintansa vuonna 2013, ja kohdeyritykselläni ei käytännössä ole minkäänlaista suunniteltua markkinointia käytössään. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä kohdeyrityksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta käyttämällä digitaalisen markkinointiviestinnän välineitä ja keinoja mahdollisimman pienellä budjetilla.
Opinnäytetyö sisältää kaksi osiota; teoria osion ja empiirisen osion. Teoriassa käyn läpi yleisesti markkinointiviestintää, digitaalista markkinointi-viestintää ja sen eri välineitä. Empiirisessä osiossa on kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Tutkimus sisälsi kolme pääteemaa. Tutkimuksessa pyrittiin selittämään, mikä on tehokkain digitaalisen markkinointiviestinnän väline tai keino, kun kyseessä on moottoriajoneuvoja koskeva markkinointi. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, kuinka paljon tutkittavat käyttivät digitaalisen markkinointiviestinnän välineitä ja mitä niistä he käyttivät. Edellisten teemojen lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, kuinka paljon tutkittavat saavat mainoksia mobiilisti tai sähköpostin kautta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Google, sähköposti ja Facebook olivat tehokkaimmat digitaalisen markkinointiviestinnän välineet. Mitä enemmän ikää tutkittavalla oli, sitä vähemmän hän käytti digitaalisen markkinointiviestinnän välineitä. Tutkimustulosten, teorian ja kohdeyrityksen toiveiden perusteella tein lopuksi digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelman Ducati Finlandille.
Opinnäytetyö sisältää kaksi osiota; teoria osion ja empiirisen osion. Teoriassa käyn läpi yleisesti markkinointiviestintää, digitaalista markkinointi-viestintää ja sen eri välineitä. Empiirisessä osiossa on kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Tutkimus sisälsi kolme pääteemaa. Tutkimuksessa pyrittiin selittämään, mikä on tehokkain digitaalisen markkinointiviestinnän väline tai keino, kun kyseessä on moottoriajoneuvoja koskeva markkinointi. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, kuinka paljon tutkittavat käyttivät digitaalisen markkinointiviestinnän välineitä ja mitä niistä he käyttivät. Edellisten teemojen lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, kuinka paljon tutkittavat saavat mainoksia mobiilisti tai sähköpostin kautta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Google, sähköposti ja Facebook olivat tehokkaimmat digitaalisen markkinointiviestinnän välineet. Mitä enemmän ikää tutkittavalla oli, sitä vähemmän hän käytti digitaalisen markkinointiviestinnän välineitä. Tutkimustulosten, teorian ja kohdeyrityksen toiveiden perusteella tein lopuksi digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelman Ducati Finlandille.