Tavoitteiden jalkauttaminen : case: Yritys X
Laitinen, Hanna (2016)
Laitinen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612138
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tavoitteiden jalkauttamista ja sen onnistumista Yritys X:ssä. Case-organisaationa on Yritys X ja tutkimuksen kohderyhmänä on henkilöstö koko organisaation eri toimijoista. Työn tavoitteena on selvittää, mitä pitää ottaa huomioon, jotta tavoitteet saadaan jalkautettua onnistuneesti ja sen myötä antaa kehitysehdotuksia ja -ideoita Yritys X:lle.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käsitellään tavoitejohtamista, suorituksen johtamista sekä henkilöstön motivointia ja sitouttamista työssä. Toinen osa keskittyy viestintään johtamisen työkaluna, sisäiseen viestintään sekä esimiesviestintään.
Työn empiriaosuudessa käytettiin kvalitatiivista kyselylomaketta sekä syvähaastatteluja. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, joka lähetettiin tutkimuksen kohderyhmälle sähköpostitse. Syvähaastattelut pidettiin sen jälkeen, kun kyselyyn oli saatu vastaukset. Kyselylomakkeen perusteella tehtiin syvähaastattelukysymykset. Kyselyssä tutkittiin tavoitteiden jalkauttamista ja sen toimivuutta, sekä mitä muutoksia siihen halutaan. Kyselyssä selvitettiin myös henkilöstön mielipide Yritys X:n viestintään ja sen mahdollisiin muutoksiin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että tällä hetkellä henkilöstö ei ole kovin tyytyväinen yrityksen tavoitteiden antamiseen ja jalkautukseen. Sisäisessä viestinnässä olisi myös toivomisen varaa. Vastaajat kokevat tarvitsevansa enemmän aikaa tavoitteiden jalkautukseen, jotta niihin pystytään paremmin paneutumaan, jotta epäselvissä tilanteissa on mahdollista pyytää apua. Vastaajat kokevat kuitenkin saavansa esimieheltään tarvittaessa apua. Yrityksen sisäiseen viestintään kaivataan muutosta, koska tällä hetkellä viestintä ei ole tarpeeksi selkeää. Teorian ja tutkimuksen pohjalta annettiin mahdollisia kehitysehdotuksia ja -ideoita yritykselle tulevaisuuden tavoitteiden jalkauttamista varten.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käsitellään tavoitejohtamista, suorituksen johtamista sekä henkilöstön motivointia ja sitouttamista työssä. Toinen osa keskittyy viestintään johtamisen työkaluna, sisäiseen viestintään sekä esimiesviestintään.
Työn empiriaosuudessa käytettiin kvalitatiivista kyselylomaketta sekä syvähaastatteluja. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, joka lähetettiin tutkimuksen kohderyhmälle sähköpostitse. Syvähaastattelut pidettiin sen jälkeen, kun kyselyyn oli saatu vastaukset. Kyselylomakkeen perusteella tehtiin syvähaastattelukysymykset. Kyselyssä tutkittiin tavoitteiden jalkauttamista ja sen toimivuutta, sekä mitä muutoksia siihen halutaan. Kyselyssä selvitettiin myös henkilöstön mielipide Yritys X:n viestintään ja sen mahdollisiin muutoksiin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että tällä hetkellä henkilöstö ei ole kovin tyytyväinen yrityksen tavoitteiden antamiseen ja jalkautukseen. Sisäisessä viestinnässä olisi myös toivomisen varaa. Vastaajat kokevat tarvitsevansa enemmän aikaa tavoitteiden jalkautukseen, jotta niihin pystytään paremmin paneutumaan, jotta epäselvissä tilanteissa on mahdollista pyytää apua. Vastaajat kokevat kuitenkin saavansa esimieheltään tarvittaessa apua. Yrityksen sisäiseen viestintään kaivataan muutosta, koska tällä hetkellä viestintä ei ole tarpeeksi selkeää. Teorian ja tutkimuksen pohjalta annettiin mahdollisia kehitysehdotuksia ja -ideoita yritykselle tulevaisuuden tavoitteiden jalkauttamista varten.