Aikuiskoulutus : tradenomitutkinto monimuotokoulutuksena
Kaarla, Maija; Oivamäki-Viljaranta, Jenni (2016)
Kaarla, Maija
Oivamäki-Viljaranta, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612158
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opiskelijat olivat edenneet opinnoissaan ja kuinka opinnot olivat vastanneet opiskelijan odotuksia. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka monimuotokoulutuksessa voi yhdistää työ- ja perhe-elämän.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosaan, jossa on kaksi lukua. Ensimmäisessä luvussa käsitellään aikuiskoulutusta Suomessa, tutkinto- ja koulutusvaihtoehtoja sekä erilaisia tukimuotoja. Teorian toisessa luvussa esitellään ammattikorkeakoulujärjestelmää, tutkintoja, monimuotokoulutusta sekä Lahden ammattikorkeakoulua. Teoriaosuuden jälkeen esitetään kyselyn tulokset, tutkimuksen onnistumisen arviointi, johtopäätökset ja yhteenveto.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin Webropol-kyselynä 12.10.–22.10.2015 välisenä aikana. Tutkimus on rajattu koskemaan Lahden ammattikorkeakoulua ja liiketalouden alaa. Tutkimus lähetettiin ryhmälle 04LII14A. Ryhmässä opiskelevat sekä Liiketalouden koulutusohjelman että Liiketoiminnan logistiikan koulutusohjelman opiskelijat.
Tutkimuksen pohjalta johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnot olivat vastanneet opiskelijoiden odotuksia ja joustavuus opinnoissa sekä moni-puolinen valinnan mahdollisuus koettiin myös hyväksi. Kehitysehdotuksia tuli myös esille, ja Reppusivustojen ylläpidosta ja materiaalin ajantasaisuudesta huomautettiin. Opintojen yhteensovittaminen työelämän ja perheen kanssa todettiin toimivan, mutta osa opiskelijoista toivoi enemmän joustoa työnantajalta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opiskelijat olivat edenneet opinnoissaan ja kuinka opinnot olivat vastanneet opiskelijan odotuksia. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka monimuotokoulutuksessa voi yhdistää työ- ja perhe-elämän.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosaan, jossa on kaksi lukua. Ensimmäisessä luvussa käsitellään aikuiskoulutusta Suomessa, tutkinto- ja koulutusvaihtoehtoja sekä erilaisia tukimuotoja. Teorian toisessa luvussa esitellään ammattikorkeakoulujärjestelmää, tutkintoja, monimuotokoulutusta sekä Lahden ammattikorkeakoulua. Teoriaosuuden jälkeen esitetään kyselyn tulokset, tutkimuksen onnistumisen arviointi, johtopäätökset ja yhteenveto.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin Webropol-kyselynä 12.10.–22.10.2015 välisenä aikana. Tutkimus on rajattu koskemaan Lahden ammattikorkeakoulua ja liiketalouden alaa. Tutkimus lähetettiin ryhmälle 04LII14A. Ryhmässä opiskelevat sekä Liiketalouden koulutusohjelman että Liiketoiminnan logistiikan koulutusohjelman opiskelijat.
Tutkimuksen pohjalta johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnot olivat vastanneet opiskelijoiden odotuksia ja joustavuus opinnoissa sekä moni-puolinen valinnan mahdollisuus koettiin myös hyväksi. Kehitysehdotuksia tuli myös esille, ja Reppusivustojen ylläpidosta ja materiaalin ajantasaisuudesta huomautettiin. Opintojen yhteensovittaminen työelämän ja perheen kanssa todettiin toimivan, mutta osa opiskelijoista toivoi enemmän joustoa työnantajalta.