Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma nonprofit-organisaatiolle : case: Comms.-ohjauspalvelu
Viikinkoski, Jenni (2016)
Viikinkoski, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Comms.-ohjauspalvelun markkinointia sosiaalisessa mediassa ja edesauttaa sitä kautta organisaation tunnettuutta sekä toimintaa. Organisaatio on vasta aloittanut toimintansa, mutta on aloittanut toimintansa sosiaalisessa mediassa ilman sunnitelmaa tai tavoitteita. Sosiaalisen median markkinoinnille oli saatava selkeä strategia, jotta sosiaalista mediaa osattaisiin käyttää kannattavalla tavalla.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisesta mediasta ja voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinoinnista. Työn aikana tutkittiin eri sosiaalisen median kanavia ja miten niitä pystyttäisiin hyödyntämään kohdeorganisaation markkinoinnissa. Tarkasteltiin mitä asioita on huomioitava kohdeorganisaation kaltaisessa organisaatiossa, jonka markkinoinnin ensisijainen tavoite ei ole taloudellisen voiton vaan mission saavuttaminen. Näiden lisäksi käsiteltiin uudistuvan markkinoinnin käsitettä sekä markkinoinnin suunnittelua.
Työn aikana tehtyjen tutkimusten, kirjallisuudesta saadun tiedon sekä kirjoittajan havaintojen pohjalta sosiaalisen median kanavista Facebook ja YouTube päätettiin pitää kohdeorganisaation sosiaalisen median markkinoinnin pääkanavina, mutta uudeksi kanavaksi käyttöön otettiin blogi antamaan tärkeää lisäarvoa. Lisäksi käyttöön otettiin Google Analytics, jonka avulla pystytään seuraamaan ja raportoimaan sosiaalisen median kanavien toimintaa. Jokaiselle kanavalle luotiin strategia, jonka avulla kohdeorganisaatio pystyy toimimaan sosiaalisessa mediassa tuloksellisesti.
Konkreettisena tuotoksena työssä on liitteenä oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka käsittää toiminnan organisoinnin sekä aikataulun. Markkinointisuunnitelma on laadittu vuodeksi eteenpäin elokuusta 2016 lähtien. Suunnitelmaan sisältyy sosiaalisen median kanavista Facebook, Youtube ja blogi.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisesta mediasta ja voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinoinnista. Työn aikana tutkittiin eri sosiaalisen median kanavia ja miten niitä pystyttäisiin hyödyntämään kohdeorganisaation markkinoinnissa. Tarkasteltiin mitä asioita on huomioitava kohdeorganisaation kaltaisessa organisaatiossa, jonka markkinoinnin ensisijainen tavoite ei ole taloudellisen voiton vaan mission saavuttaminen. Näiden lisäksi käsiteltiin uudistuvan markkinoinnin käsitettä sekä markkinoinnin suunnittelua.
Työn aikana tehtyjen tutkimusten, kirjallisuudesta saadun tiedon sekä kirjoittajan havaintojen pohjalta sosiaalisen median kanavista Facebook ja YouTube päätettiin pitää kohdeorganisaation sosiaalisen median markkinoinnin pääkanavina, mutta uudeksi kanavaksi käyttöön otettiin blogi antamaan tärkeää lisäarvoa. Lisäksi käyttöön otettiin Google Analytics, jonka avulla pystytään seuraamaan ja raportoimaan sosiaalisen median kanavien toimintaa. Jokaiselle kanavalle luotiin strategia, jonka avulla kohdeorganisaatio pystyy toimimaan sosiaalisessa mediassa tuloksellisesti.
Konkreettisena tuotoksena työssä on liitteenä oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka käsittää toiminnan organisoinnin sekä aikataulun. Markkinointisuunnitelma on laadittu vuodeksi eteenpäin elokuusta 2016 lähtien. Suunnitelmaan sisältyy sosiaalisen median kanavista Facebook, Youtube ja blogi.