Asiakkuuden hoitomallin kehittäminen
Lahelma, Ville (2008)
Lahelma, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy tarkastelemaan asiakkuuksien johtamista strategisesta  sekä operatiivisesta näkökulmasta. Näiden asiakkuuksien johtamisen tasojen avulla  pyritään kehittämään entistä tehokkaampi, sekä yrityksen että asiakkaan kokemaa  arvoa kasvattava, asiakkuudenhoitomalli Sampo Pankki Oyj:n Lahden konttorille.  Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, miten Sampo Pankki Oyj:n Lahden  konttorin henkilöasiakkuuksien jälkihoito voidaan hoitaa nykyistä tehokkaammin  olemassa olevia resursseja oleellisesti lisäämättä.  Teoriaosassa perehdytään aluksi asiakkuuden perusteisiin, asiakkuuden vaiheisiin  sekä asiakaskannattavuuteen. Seuraavaksi teoriaosassa käydään läpi asiakkuuden  kehittämistä eriyttämisen sekä syventämisen kautta. Lopuksi asiakkuuksien  johtamista tarkastellaan strategisella sekä operatiivisella johtamisen tasolla.  Opinnäytetyön empiriaosa rakentuu Sampo Pankki Oyj:n Lahden konttorissa  tehdyistä teemahaastatteluista. Haastatteluissa selvitettiin yrityksen nykytilanne  asiakkuuksien johtamisessa sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Näitä  tuloksia verrattiin teoriaosan johtopäätöksiin. Lisäksi pyrittiin selvittämään miten ja  kuinka paljon yritys pystyy hyödyntämään asiakastietojaan käytännön tasolla.  Teoriaosan johtopäätöksiä verrattiin Sampo Pankki Oyj:n nykyiseen tapaan johtaa  asiakkuuksia. Vertailun perusteella voidaan todeta, että tehokkaaseen  asiakkuudenhoitomalliin vaaditaan asiakkaiden kannattavuus- sekä  tuottoperusteisen segmentoinnin lisäksi asiakastietojärjestelmien läpinäkyvyyttä,  jotta asiakastietoja pystytään hyödyntämään tarpeeksi tehokkaasti. Yrityksen  tuleekin jatkossa huomioida asiakastietojärjestelmien keskinäisen keskustelun  toimivuus, jotta asiakkuuden johtamisen tehokkuus voidaan maksimoida niin  strategisella kuin operatiivisella tasolla. 
