Yritysmielikuvatutkimus
Niemi, Titta (2008)
Niemi, Titta
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään imagoa, mainetta sekä yrityksen aineettomia pääomia. Imagosta käydään läpi sen käsitettä, syntymistä ja siihen vaikuttamista. Maineesta käydään läpi sen eri käsitteitä, sen muodostumista ja vaikutusta organisaatioon. Teoriaosassa käsitellään vielä mielikuvia osana mainetta. Näiden lisäksi syvennytään maineenhallintaan ja maineen johtamiseen. Opinnäytetyössä sivutaan myös yrityksen erilaisia pääomia, erityisesti aineetonta pääomaa. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää yrityksen maine sidosryhmien näkökulmasta. Toimeksiantajana case-osuudessa on orimattilalainen muovituotteita valmistava Keraplast Oy. Tutkimusosassa selvitetään case-yrityksen mainetta ja yrityskuvaa asiakkaiden, työntekijöiden ja Orimattilan asukkaiden näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusta. Kvantitatiivisen tutkimuslomakkeen avulla selvitetään asiakkaiden, työntekijöiden ja asukkaiden mielikuvaa yrityksestä. Tutkimustulosten perusteella Keraplast Oy:llä on hieman keskivertoyritystä parempi maine sekä asiakkaiden, työntekijöiden, että orimattilalaisten keskuudessa. Keraplast Oy on tunnettu Etelä- ja Länsi-Suomessa, sekä tunnettu paikallisena työnantajana. Vahva muovialan osaaminen on luonut Keraplast Oy:lle vankan maineen.