Toimenpide-ehdotuksia sosiaaliseen mediaan : case: Sony Music Entertainment Finland Oy
Marttila, Noora (2016)
Marttila, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712258
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Sony Music Entertainment Finland Oy levy-yhtiölle. Toimeksiantaja on kansainvälinen yritys joka on yksi Suomen suurimmista levy-yhtiöistä. Yritys käyttää sosiaalista mediaa osana digitaalista markkinointiaan. Sitä käytetään erityisesti artistien sekä julkaisujen tunnettuuden lisäämiseen.
Sosiaalinen media on kasvava markkinoinnin keino, joka oikein hyödynnettynä voi johtaa hyviin lopputuloksiin. Tämän työn tarkoituksena on antaa yritykselle käytännön toimenpide-ehdotuksia sosiaalisen median käyttöön. Näiden ehdotusten avulla yritys pyrkii yhtenäistämään sosiaalisen median kanaviaan sekä luomaan entistä kiinnostavampaa sisältöä. Työssä keskitytään ainoastaan niihin sosiaalisen median profiileihin, jotka yrityksellä on jo käytössä ja joiden käyttöön toivotaan parannusta.
Työ jakautuu teoriaan ja empiriaan. Teoreettinen viitekehys koostuu pääosin sosiaalista mediaa, digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia ja sosiaalisen median eri kanavia käsittelevästä kirjallisuudesta ja verkkomateriaalista. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kuutta Sony Music Entertainment Finland Oy:n markkinoinnin työntekijää.
Tutkimus osoitti, että Sony Music Entertainment Finland Oy:n tulee kiinnittää erityistä huomiota sosiaalisen median käyttöön ja eritoten laadukkaan sisällön tuottamiseen. Päästäkseen haluttuun lopputulokseen tulee yrityksen pystyä itse tuottamaan viihteellistä sisältöä järkevästi. Erityisesti liika virallisuus tulisi saada karistettua ja viihdearvoa lisättyä.
Sosiaalinen media on kasvava markkinoinnin keino, joka oikein hyödynnettynä voi johtaa hyviin lopputuloksiin. Tämän työn tarkoituksena on antaa yritykselle käytännön toimenpide-ehdotuksia sosiaalisen median käyttöön. Näiden ehdotusten avulla yritys pyrkii yhtenäistämään sosiaalisen median kanaviaan sekä luomaan entistä kiinnostavampaa sisältöä. Työssä keskitytään ainoastaan niihin sosiaalisen median profiileihin, jotka yrityksellä on jo käytössä ja joiden käyttöön toivotaan parannusta.
Työ jakautuu teoriaan ja empiriaan. Teoreettinen viitekehys koostuu pääosin sosiaalista mediaa, digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia ja sosiaalisen median eri kanavia käsittelevästä kirjallisuudesta ja verkkomateriaalista. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kuutta Sony Music Entertainment Finland Oy:n markkinoinnin työntekijää.
Tutkimus osoitti, että Sony Music Entertainment Finland Oy:n tulee kiinnittää erityistä huomiota sosiaalisen median käyttöön ja eritoten laadukkaan sisällön tuottamiseen. Päästäkseen haluttuun lopputulokseen tulee yrityksen pystyä itse tuottamaan viihteellistä sisältöä järkevästi. Erityisesti liika virallisuus tulisi saada karistettua ja viihdearvoa lisättyä.