Sosiaalisen median hyödyntäminen työnantajamielikuvan luomisessa : case: Raute Oyj
Salminen, Laura (2016)
Salminen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712282
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö keskittyy tutkimaan työnantajamielikuvan luomista sosiaalisessa mediassa. Työnantajamielikuvaa tarkastellaan kokonaisuutena, johon vaikuttavat yrityksen oma henkilöstö, arvot ja sidosryhmät. Tutkimuksen tavoitteena on löytää työkaluja case-yritys Raute Oyj:lle hyödynnettäväksi työnantajamielikuvansa luomiseksi sosiaalisessa mediassa onnistuneen sisällöntuottamisen kautta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yritysmainetta sekä sosiaalista mediaa ja sen hyödyntämistä yrityskäytössä. Sosiaalinen media käsittää tässä opinnäytetyössä Facebookin, YouTuben, LinkedInin, Instagramin ja Twitterin. Työssä on hyödynnetty sekä painettuja että elektronisia lähteitä.
Empiirisessä osassa tutkitaan Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöä ja ajatuksia ihanteellisesta työntekijästä sekä Rauten oman henkilöstön tulkintoja Rauten arvoista ja Rautesta työnantajana. Empiirinen osa kattaa lisäksi Rauten sosiaalisen median kanavien nykytilan kartoituksen. Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään kyselyä, haastatteluja ja tutkijan omia havaintoja.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että sosiaalisessa mediassa menestyminen perustuu järkevään läsnäoloon. Onnistuneen viestinnän kannalta on tärkeää panostaa yhteen, yrityksen kannalta oleellisen sosiaalisen median kanavaan. Case-yrityksen kohdalla työnantajamielikuvan luomisen kannalta tärkein kanava on Facebook. Sisällöntuotossa on tärkeää huomioida henkilöstön oma käsitys yrityksestä työnantajana aidon työnantajamielikuvan luomisen edellytyksenä. Avainasemassa on lisäksi yrityksen kannalta oleellisten sidosryhmien huomioiminen sisällöntuotannossa. Case-yrityksen kannalta tärkeään rooliin nousi potentiaalisten työntekijöiden, Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden määritelmä ihannetyönantajasta: rehellinen, reilu ja luotettava.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yritysmainetta sekä sosiaalista mediaa ja sen hyödyntämistä yrityskäytössä. Sosiaalinen media käsittää tässä opinnäytetyössä Facebookin, YouTuben, LinkedInin, Instagramin ja Twitterin. Työssä on hyödynnetty sekä painettuja että elektronisia lähteitä.
Empiirisessä osassa tutkitaan Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöä ja ajatuksia ihanteellisesta työntekijästä sekä Rauten oman henkilöstön tulkintoja Rauten arvoista ja Rautesta työnantajana. Empiirinen osa kattaa lisäksi Rauten sosiaalisen median kanavien nykytilan kartoituksen. Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään kyselyä, haastatteluja ja tutkijan omia havaintoja.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että sosiaalisessa mediassa menestyminen perustuu järkevään läsnäoloon. Onnistuneen viestinnän kannalta on tärkeää panostaa yhteen, yrityksen kannalta oleellisen sosiaalisen median kanavaan. Case-yrityksen kohdalla työnantajamielikuvan luomisen kannalta tärkein kanava on Facebook. Sisällöntuotossa on tärkeää huomioida henkilöstön oma käsitys yrityksestä työnantajana aidon työnantajamielikuvan luomisen edellytyksenä. Avainasemassa on lisäksi yrityksen kannalta oleellisten sidosryhmien huomioiminen sisällöntuotannossa. Case-yrityksen kannalta tärkeään rooliin nousi potentiaalisten työntekijöiden, Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden määritelmä ihannetyönantajasta: rehellinen, reilu ja luotettava.