Opiskelijaviestintä Lahden ammattikorkeakoulussa
Myöhänen, Tytti-Kaarina (2016)
Myöhänen, Tytti-Kaarina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712291
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoihin kohdistuvaa viestintää. Työn tarkoituksena on selvittää, miten viestintä tavoittaa opiskelijat parhaiten. Työn tekijä on itse kiinnostunut viestinnästä ja lopullinen aihe opinnäytetyöhön valikoitui yhdessä toimeksiantoyrityksen kanssa.
Työn teoreettinen osio koostuu viestinnän perusteita ja kehitystä käsittelevistä elektronisista ja painetuista lähteistä. Työn empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin opiskelijoita ja henkilöstöä Lahden ammattikorkeakoulusta. Haastattelukysymysten avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoihin kohdistuvan viestinnän toimivuutta keväällä 2016 ja sitä, miten opiskelijat haluaisivat heille viestittävän tulevaisuudessa. Haastattelujen lisäksi työssä tarkastellaan opiskelijoiden toiveita uuden Respa-yhteisöpalvelun suhteen. Toiveet pohjautuvat huhtikuussa 2016 järjestettyyn työpajaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta opiskelijoiden kokevan, ettei nykyinen viestintä tavoita heitä toivotusti. Tämä johtuu siitä, ettei pääviestintäkanavana toimivaa Reppua ja sen ominaisuuksia ole perehdytetty opiskelijoille tarpeeksi hyvin. Tästä johtuen he eivät välttämättä tiedä missä tiedotteet ja uutiset sijaitsevat. Tämän lisäksi Repussa tiedotettavat asiat ohjautuvat myös opiskelijoiden sähköpostiin. Haastattelujen ja työpajassa käytyjen keskustelujen perusteella voidaan todeta opiskelijoiden saavan niin paljon sähköpostia, etteivät he enää jaksa lukea niitä. Monesti sähköpostiin tulevat asiat saattavat olla sellaisia, jotka eivät edes kosketa kyseistä opiskelijaa. Tällöin tärkeät viestit jäävät helposti turhien viestien alle, eivätkä ne koskaan kantaudu opiskelijan tietoon. Näitä viestinnän ongelmia pyritään korjaamaan uudella Respa-yhteisöpalvelulla.
Työn teoreettinen osio koostuu viestinnän perusteita ja kehitystä käsittelevistä elektronisista ja painetuista lähteistä. Työn empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin opiskelijoita ja henkilöstöä Lahden ammattikorkeakoulusta. Haastattelukysymysten avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoihin kohdistuvan viestinnän toimivuutta keväällä 2016 ja sitä, miten opiskelijat haluaisivat heille viestittävän tulevaisuudessa. Haastattelujen lisäksi työssä tarkastellaan opiskelijoiden toiveita uuden Respa-yhteisöpalvelun suhteen. Toiveet pohjautuvat huhtikuussa 2016 järjestettyyn työpajaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta opiskelijoiden kokevan, ettei nykyinen viestintä tavoita heitä toivotusti. Tämä johtuu siitä, ettei pääviestintäkanavana toimivaa Reppua ja sen ominaisuuksia ole perehdytetty opiskelijoille tarpeeksi hyvin. Tästä johtuen he eivät välttämättä tiedä missä tiedotteet ja uutiset sijaitsevat. Tämän lisäksi Repussa tiedotettavat asiat ohjautuvat myös opiskelijoiden sähköpostiin. Haastattelujen ja työpajassa käytyjen keskustelujen perusteella voidaan todeta opiskelijoiden saavan niin paljon sähköpostia, etteivät he enää jaksa lukea niitä. Monesti sähköpostiin tulevat asiat saattavat olla sellaisia, jotka eivät edes kosketa kyseistä opiskelijaa. Tällöin tärkeät viestit jäävät helposti turhien viestien alle, eivätkä ne koskaan kantaudu opiskelijan tietoon. Näitä viestinnän ongelmia pyritään korjaamaan uudella Respa-yhteisöpalvelulla.