Palvelun kehittäminen ja tuotteistaminen
Isotalo, Elina (2008)
Isotalo, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiantuntijaorganisaation palvelun tuotteistamisprosessin vaiheita painotettuna asiakkaan tarpeiden määrittämisellä. Teoriaosassa selvitetään palvelua, asiantuntijapalvelua, palvelun tuotteistamista ja esitellään tuotteistamisprosessin vaiheet. Teoriaosa on laadittu käyttämällä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisesti, puolistrukturoituna teemahaastatteluna puuntyöstöalalla toimivan yrityksen, Penope Oy:n, asiakkaille. Haastattelun joustavuus antoi mahdollisuuden lisäkysymyksille ja selvennyksille haastattelun aikana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kehitysehdotuksia tuotteistetun huoltopalvelukonseptin sisältöön. Tutkimuksessa ilmeni, että tarjottuja huoltopalveluita tulisi kokonaisuutena parantaa. Erikseen mainittuna varaosien saatavuutta tulisi parantaa niin, että ne olisivat konetoimittajan varastossa ja koulutustarve tulisi määritellä tarkemmin asiakkaan kanssa. Myös huoltohenkilön paikalle saapumiseen toivottiin nopeutta. Lähes kaikki haastatellut asiakkaat olisivat valmiita ulkoistamaan kaikkien koneiden huollot, mikäli pystyisivät olemaan varmoja huoltopalvelun toimivuudesta. Tutkimuksessa selvisi, että Penope Oy:n asiakkaiden mielestä yrityksen huoltopalvelukonseptissa tulisi panostaa eniten varaosapalvelun kehittämiseen ja varaosien saatavuuteen. Yrityksen tulisi pystyä tarjoamaan asiakkailleen osaavat henkilöt huollon joka vaiheessa ja mahdollisimman nopeasti. Erityisesti huomiota tulisi kiinnittää lupauksien lunastamiseen. Haastateltavat olivat yleisesti tyytyväisiä kokonaisuuteen ja valitsisivat todennäköisesti Penopen uudelleen konehankintoja tehtäessä.