Palkitsemisen kokonaisuus myyntitehtävissä
Matikainen, Henna (2016)
Matikainen, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511906
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin aiheesta palkitsemisen kokonaisuus myyntitehtävissä. Tutkimuksessa tutkittiin yrityksissä käytössä olevia palkitsemisjärjestelmiä, työntekijöiden motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja johtamista palkitsemisen näkökulmasta. Tutkimuksen sisältöä ja tuloksia voidaan hyödyntää palkitsemisjärjestelmän kehittämiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua, jonka aihepiirit olivat rajattu palkitsemisen tunnistettavuuteen, palkitsemisen vaikutukseen henkilön motivaatioon, työn tavoitteiden yhteys palkitsemiseen, palkitseminen vaikutus työn tavoitteisiin ja henkilökohtaiset vaikuttamismahdollisuudet palkitsemisessa. Tutkimuksessa oli mukana viisi myynnillisissä tehtävissä toimivaa henkilöä eri toimialoilta.
Tulokset osoittivat palkitsemisjärjestelmien sisältöjen ja palkitsemiseen liittyvien käytäntöjen olevan hyvin erilaisia. Merkittävimpinä havaintoina myyntitehtävissä toimivien motivaatiotekijöiden ja tavoitteiden huomioiminen johtamiseen ja niistä johdetun palkitsemisjärjestelmän hyödyntämiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua, jonka aihepiirit olivat rajattu palkitsemisen tunnistettavuuteen, palkitsemisen vaikutukseen henkilön motivaatioon, työn tavoitteiden yhteys palkitsemiseen, palkitseminen vaikutus työn tavoitteisiin ja henkilökohtaiset vaikuttamismahdollisuudet palkitsemisessa. Tutkimuksessa oli mukana viisi myynnillisissä tehtävissä toimivaa henkilöä eri toimialoilta.
Tulokset osoittivat palkitsemisjärjestelmien sisältöjen ja palkitsemiseen liittyvien käytäntöjen olevan hyvin erilaisia. Merkittävimpinä havaintoina myyntitehtävissä toimivien motivaatiotekijöiden ja tavoitteiden huomioiminen johtamiseen ja niistä johdetun palkitsemisjärjestelmän hyödyntämiseen.