Research of Polish malt extract markets : case: Senson Ltd.
Tikka, Kata-Riina (2016)
Tikka, Kata-Riina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812408
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on leipomoteollisuuteen keskittyvä tutkimus Puolan mallasuutemarkkinoista. Toimeksiantaja on Senson Oy, joka valmistaa uutteita Lahdessa. Yritys myös valmistaa ja myy muita raaka-aineita koti- ja ulkomaisen elintarvike- ja juomateollisuuden tarpeisiin. Yritys on erityisen kiinnostunut löytämään potentiaalisia asiakkaita kohdemarkkina-alueelta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinatutkimuksen teoriasta. Se alkaa peruskäsitteillä ja siirtyy kuvailemaan markkinatutkimuksen vaiheet. Seuraavassa osassa käsitellään tiedonkeruumenetelmiä. Teoriaosuus päättyy malleihin yritys- markkina- ja teollisuudenalan analyyseistä, jotka laitetaan käytäntöön työn tutkimusosuudessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena pöytälaatikkotutkimuksena. Tietoa on kerätty lähinnä nettilähteistä, joita ovat erilaiset kansainvälisten organisaatioiden tietokannat, nettitiedotteet, julkaisut ja sivustot. Yrityksen myyntiammattilaisten tiedot ja markkinatuntemus on kerätty talteen haastatteluiden avulla.
Puola ei ole täysin vieras markkina-alue Senson Oy:lle. Kohdeyrityksellä on toimintaa alueella, mutta se on kiinnostunut selvittämään, voisiko alueen tarjoama potentiaali olla hyödynnettävissä tehokkaammin. Työn tulos on kattava markkinatietopaketti jota yritys voi käyttää apuna päätöksenteossa tai laajemman tutkimuksen pohjatietona.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinatutkimuksen teoriasta. Se alkaa peruskäsitteillä ja siirtyy kuvailemaan markkinatutkimuksen vaiheet. Seuraavassa osassa käsitellään tiedonkeruumenetelmiä. Teoriaosuus päättyy malleihin yritys- markkina- ja teollisuudenalan analyyseistä, jotka laitetaan käytäntöön työn tutkimusosuudessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena pöytälaatikkotutkimuksena. Tietoa on kerätty lähinnä nettilähteistä, joita ovat erilaiset kansainvälisten organisaatioiden tietokannat, nettitiedotteet, julkaisut ja sivustot. Yrityksen myyntiammattilaisten tiedot ja markkinatuntemus on kerätty talteen haastatteluiden avulla.
Puola ei ole täysin vieras markkina-alue Senson Oy:lle. Kohdeyrityksellä on toimintaa alueella, mutta se on kiinnostunut selvittämään, voisiko alueen tarjoama potentiaali olla hyödynnettävissä tehokkaammin. Työn tulos on kattava markkinatietopaketti jota yritys voi käyttää apuna päätöksenteossa tai laajemman tutkimuksen pohjatietona.