Muut kuin nopeusrikkomuksin aiheutetut liikenneturvallisuuden vaarantamiset : Kymenlaakson käräjäoikeudessa vuosina 2014–2015 käsitellyt tapaukset
Kärkkäinen, Nina (2016)
Kärkkäinen, Nina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912488
Tiivistelmä
Suurin osa tieliikenteessä tapahtuvista liikenneturvallisuuden vaarantamisista liittyy liialliseen ajonopeuteen, mutta kyseiseen rikokseen voi syyllistyä monilla muillakin tavoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten muuten kuin nopeusrikkomuksin liikennettä on vaarannettu Kymenlaaksossa vuosina 2014 ja 2015. Lisäksi työssä tutkitaan, miten edellä mainitut tapaukset ovat olleet omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, joka on yksi liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön täyttymisen edellytys.
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää tutkimuskohteen syvällisemmän tarkastelun mahdollistamiseksi. Teoriaosuudessa pääasiallisina lähteinä käytetään yleisesti liikenteestä ja liikennerikoksista kertovaa kirjallisuutta sekä lakeja ja niiden esitöitä. Teoriaosuudessa käsitellään liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöön ja tieliikenteeseen liittyviä tekijöitä. Tutkimusosio perustuu Kymenlaakson käräjäoikeudessa vuosina 2014–2015 käsiteltyihin liikenneturvallisuuden vaarantamistapauksiin, joissa liikenneturvallisuutta on vaarannettu muuten kuin liiallisella ajonopeudella.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että liikenneturvallisuutta voidaan vaarantaa monilla eri tavoilla. Yleisimmäksi käräjäoikeuden tapausten perusteella nousi olosuhteiden edellyttämän huolellisuuden ja varovaisuuden noudattamatta jättäminen vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tapauksia tutkimalla on omiaan aiheuttamaan vaaraa -ehdon täyttymisen osoittaminen ei yleensä ole vaikeaa, eli voidaan todeta jonkun voineen olla vaaran piirissä. Tutkimuksella saatiin tuotettua paikallista ja perusteellista tietoa liikenneturvallisuuden vaarantamisen tekotavoista.
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää tutkimuskohteen syvällisemmän tarkastelun mahdollistamiseksi. Teoriaosuudessa pääasiallisina lähteinä käytetään yleisesti liikenteestä ja liikennerikoksista kertovaa kirjallisuutta sekä lakeja ja niiden esitöitä. Teoriaosuudessa käsitellään liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöön ja tieliikenteeseen liittyviä tekijöitä. Tutkimusosio perustuu Kymenlaakson käräjäoikeudessa vuosina 2014–2015 käsiteltyihin liikenneturvallisuuden vaarantamistapauksiin, joissa liikenneturvallisuutta on vaarannettu muuten kuin liiallisella ajonopeudella.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että liikenneturvallisuutta voidaan vaarantaa monilla eri tavoilla. Yleisimmäksi käräjäoikeuden tapausten perusteella nousi olosuhteiden edellyttämän huolellisuuden ja varovaisuuden noudattamatta jättäminen vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tapauksia tutkimalla on omiaan aiheuttamaan vaaraa -ehdon täyttymisen osoittaminen ei yleensä ole vaikeaa, eli voidaan todeta jonkun voineen olla vaaran piirissä. Tutkimuksella saatiin tuotettua paikallista ja perusteellista tietoa liikenneturvallisuuden vaarantamisen tekotavoista.