Messuosasto markkinointiviestinnän välineenä
Lindevall, Annemari (2008)
Lindevall, Annemari
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee messuosaston merkitystä yrityksen markkinointiviestinnälle. Työn tarkoituksena on selvittää messuosaston rooli markkinointiviestinnän ja visuaalisen markkinoinnin välineenä sekä sen mahdollisuudet vaikuttaa yrityksen imagoon ja houkuttelevuuteen messuilla. Työ on tehty yhteistyössä messuosastojen suunnittelun ja toteuttamisen alalla toimivan lahtelaisen Mainos Visitor Oy:n kanssa. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän ja visuaalisen markkinoinnin teoriaa yleisesti, esitellään markkinointiviestinnän keinot ja visuaaliseen markkinointiin lukeutuva design management -ajattelu. Teoriaosuus esittelee yleisesti myös messut Suomessa sekä messuosaston suunnittelun ja messurakentamisen alana. Empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko messuosastolla mahdollisuuksia olla onnistunut visuaalisen markkinoinnin väline. Tavoitteena oli myös selvittää, voidaanko osaston avulla vaikuttaa yrityksen identiteetin oikeanlaiseen välittymiseen halutun imagon aikaansaamiseksi ja oikeanlaisen sanoman välittämiseen yleisölle. Tutkimuksen tuloksilla haluttiin myös kartoittaa, mikä on tärkeää messuosastossa näytteilleasettajan näkökulmasta. Empiriaosuudessa esitellään myös Mainos Visitor Oy. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että messuosastolla on merkitystä yrityksen markkinointiviestinnälle sen visuaalisena välineenä. Tutkimuksen avulla saatiin selville, että messuosaston ulkoisen ilmeen on mahdollista vaikuttaa yrityksen imagoon ja houkutella kävijöitä osastolle. Tutkimuksen tulosten pohjalta Mainos Visitor Oy:n on mahdollista kehittää asiakaspalveluaan tarjoamalla asiakkailleen sitä mitä asiakas messuosastossaan arvostaa.