Yrityksen kasvu ja markkinoinnin kehittäminen
Loukonen, Tiia (2008)
Loukonen, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen kasvua ja markkinoinnin kehittämistä. Opinnäytetyön tavoitteena on olla neuvoa antava apuväline kasvavalle yritykselle, tässä tapauksessa case-yritys EW Divelle. Teoriaosa käsittelee yrityksen kasvua ja markkinoinnin kehittämistä. Teoriaosan alussa tutkitaan kasvuyrityksiä, yrityksen kasvun visiointia ja suunnittelua sekä kasvun ehtoja ja keinoja. Lisäksi tutkitaan kasvun vaikutuksia yrityksen sidosryhmiin, kuten henkilöstöön ja ulkoisiin sidosryhmiin. Teoriaosan jälkimmäinen puolisko käsittelee yrityksen markkinointia yleensä, markkinointia kasvuyrityksessä, palvelujen markkinointia, sekä markkinoinnin kehittämistä. Empiriaosan tavoitteena on selventää syvähaastattelun avulla sitä, miten EW Dive aikoo kasvaa, mitä asioita sen olemassa olevan toiminnan kannalta on otettava kasvun alkuvaiheessa huomioon sekä mitä yritys kasvulla haluaa ja miten kasvu vaikuttaa yrityksen tulevaisuuteen. Empiriaosan tavoitteena on myös tehdä teoriaan pohjaten ehdotuksia siitä, miten yritys onnistuu parhaiten kasvutoiminnoissaan. Empiriaosan syvähaastattelu suoritettiin haastattelemalla case-yrityksen toimitusjohtajaa. Haastattelussa käytiin ensin läpi valmiiksi suunniteltuja kysymyksiä, jonka jälkeen käytiin opinnäytetyön teoriaosan mukaisesti läpi eri aiheita ja niiden herättämiä ajatuksia yritykseen liittyen. Syvähaastattelun perusteella ja teoriaan tukeutuen voidaan sanoa, että yrityksen kasvutoimet ovat olleet hillittyjä ja niissä on edetty rauhallisesti. Yrityksen kasvu on ollut maltillista. Kuitenkin tietynlainen suunnitelmallisuus ja erilaisten riskien kartoitus on jäänyt vähemmälle. Syvähaastattelun perusteella huomatut yrityksen epäkohdat ja niiden korjaaminen on huomioitu tämän opinnäytetyön empiriaosan lopussa.