Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ammatillinen asiantuntijuus erityistä tukea tarvitsevilla

Mutanen, Eija (2008)

 
Avaa tiedosto
2009-03-12-05.pdf (385.4Kt)
Lataukset: 


Mutanen, Eija
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee ammatillisen asiantuntijuuden merkitystä ja sisältöä erityistä tukea tarvitsevilla henkilöillä, jotka opiskelevat kulttuurialalla musiikkia tai kuvataidetta. Samalla määritetään niitä toiminnan perusteita ja arvoja, johon koulutus perustuu. Työssä määritellään ammatillisen erityisopetuksen tilaa Suomessa tällä hetkellä, mitä opintoja erityistä tukea tarvitseville on tarjolla. Tarkemmin tarkastellaan kulttuurialan koulutusta eli kuvallisen ilmaisun ja musiikin opetussuunnitelmien perusteita, arviointia ja opetusta sekä katsotaan yleisesti kuvataide- ja musiikkialojen työllistymistä ja kehittämistoimintaa sillä alalla. Pyrkimyksenä on tuoda esille sitä asiantuntijuutta, mitä musiikin ja kuvataiteen koulutus erityistä tukea tarvitsevalla tuottaa. Yleisestä asiantuntijuus-keskustelusta esitellään erilaisia luonnehdintoja. Taiteen ja musiikin merkityksen pohtiminen liitetään läheiseksi osaksi asiantuntijuutta. Kaarisilta ry on tarjonnut musiikin ja taiteiden opetusta päivätoimintana erityistä tukeva tarvitseville vuodesta 1986 lähtien ja syksyllä 2003 aloittivat ensimmäiset kuvallisen ilmaisun ja musiikin ammatillisen koulutuksen opiskelijat. Kaarisillan toiminnasta käydään läpi toiminta-ajatusta ja musiikin ja kuvataidelinjojen opetussuunnitelmia, arviointimenetelmiä ja opetusta. Arvioidaan asiantuntijuuden merkitystä Kaarisillan opiskelijoilla ja sitä, miten vuosien varrella tehty kehittämistoiminta näyttäytyy tässä kontekstissa. Kehittämis- ja opetustoiminnan punaisena lankana löytyi erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden itseilmaisun ja itsensä kehittämisen taito, jota jäsennettiin humanistisen tradition kautta. Humanistisen käsityksen kautta kehittämistoiminnan keskiössä on opiskelija ja hänen tarpeensa. Tämä toteutuu yhteisöllisyyden, yhteisen vastuullisuuden ja sosiaalisen kanssakäymisen kautta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste