Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vilppiä vai reilua peliä?

Aarnikko, Janne (2007)

Avaa tiedosto
2007-10-04-01.pdf (171.0Kt)
Lataukset: 


Aarnikko, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Koripalloon kuuluu muiden virallisten urheilulajien tapaan paljon sääntöjä. Pelaajien olisi noudatettava niitä, jotta pelaaminen onnistuisi. Pelissä tapahtuu kuitenkin paljon rikkeitä. Oikeanlainen rike oikeaan aikaan voi ratkaista koko ottelun, joten sääntöjen rikkomista voidaan käyttää myös osana pelitaktiikkaa. Voidaan kuitenkin kysyä, kuinka käy urheilun kasvatuksellisille tavoitteille, jos valmentaja opettaa nuoria tietoisesti rikkomaan sääntöjä. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää C- ja B-poikien (11-15-vuotiaiden) sääntöjen osaamista, niihin suhtautumista ja sitä, mitkä tekijät ovat syinä sääntöjen rikkomiseen. Lisäksi tutkin, hyväksytäänkö ”likainen peli” osaksi koripalloa ja harjoitellaanko sääntöjen rikkomista valmentajan johdolla. Tutkimus suoritettiin lomakekyselynä 5.8.2005 Delfin Basket -turnauksen yhteydessä, ja siihen osallistui 68 pelaajaa. Vastaajien keski-ikä oli 12,7 vuotta ja pelikokemuksen määrä vaihteli puolesta vuodesta kahdeksaan vuoteen. Vastaajien keskiarvo oli 3,9 vuotta. Tutkimuksessa selvisi, että nuoret osaavat omasta mielestään säännöt melko hyvin, ja niiden noudattamista pidetään tärkeänä. Yleisin syy sääntöjen rikkomiseen on vahinko, jonka ilmoitti syyksi 97 % vastaajista. Muut merkittävimmät syyt olivat vastustajalle pärjääminen (26 %), ottelun voittaminen (25 %) ja rikkomisen oppiminen esimerkin kautta (21 %). Likaisen pelin hyväksyi ainakin joissakin tilanteissa 57 % vastaajista. Siihen suhtautuivat myönteisemmin ne, jotka olivat tyytymättömiä omaan peliaikaansa ja ne, jotka olivat harjoitelleet sääntöjen rikkomista tai virheiden tekemistä valmentajan johdolla, joten valmentaja voi vaikuttaa pelaajien asenteisiin. Jatkuva kilpailuasetelma joukkueen sisällä voi saada pelaajat tavoittelemaan voittoa vilpin avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste