Kumppanuusmarkkinoinnilla arvon luominen verkkokaupoille : affiliate-markkinointi, kumppanuusmarkkinointi, kumppanuusverkosto, verkkokauppa, benchmarking, haastattelu, arvo
Tuulenmäki, Tanja (2016)
Tuulenmäki, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912593
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki sitä, voiko kumppanuusmarkkinoinnilla luoda arvoa verkkokaupoille, miten tämä arvo ilmenee ja miten verkkokauppa voisi hyötyä tästä arvosta. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli Adtraction Marketing Oy, joka harjoittaa kumppanuusmarkkinointia. Opinnäytetyö haki vastausta tutkimuskysymyksiin: ”Miksi Suomessa isommat verkkokaupat eivät käytä affliate-markkinointia markkinointikanavana?”, ”Miten affiliate markkinoinnilla voidaan luoda arvoa verkkokaupoille?” ja ”Miten verkkokaupat voisivat hyödyntää affiliate-markkinointia?”
Kumppanuusmarkkinointi on yksi tulospohjaisen markkinoinnin muoto ja se perustuu verkostoitumiseen. Teoriaosassa on avattiin menetelmien keinot ja sitä miten niitä on hyödynnetty tässä opinnäyttyössä. Nämä keinot ovat benchmarking, haastattelu ja value proposition canvas. Value proposition canvasin avulla esitettiin arvolupaukset kumppanuusmarkkinoinnin kohdalla. Näiden keinojen avulla tämä opinnäytetyö selvitti, miten verkkokaupat voisivat hyödyntää kumppanuusmarkkinointia.
Prosessiosiossa on käyty läpi prosessia, miten benchmarkingin ja haastattelun avulla miten kumppanuusmarkkinoinnin hyötyjä on tutkittu. Benchmarkkauksen teorian yhteydessä on esitelty benchmarkattavat yritykset sekä haastattelun teorian yhteydessä esitelty haastateltava yritys ja käyty läpi haastattelun vastauksia.
Keskeisenä tuloksena tietoperustan ja aineiston avulla saatiin, että kumppanuusmarkkinoinnista voi olla hyötyä verkkokaupoille. Lisäksi saatiin myös tuloksia siitä, millaista arvoa kumppanuusmarkkinoinnilla voi saavuttaa ja tavoitella. Lisäksi annettiin kehitysehdotuksia Adtraction Marketing Oy:lle myynti-ja markkinontitilaisuuksia varten.
Johtopäätökset korostivat sitä, että kumppanuusmarkkinoinnilla verkkokaupat voivat saavuttaa mahdollisia lisätuloja sekä saada mahdollisesti uusia asiakkaita.
Kumppanuusmarkkinointi on yksi tulospohjaisen markkinoinnin muoto ja se perustuu verkostoitumiseen. Teoriaosassa on avattiin menetelmien keinot ja sitä miten niitä on hyödynnetty tässä opinnäyttyössä. Nämä keinot ovat benchmarking, haastattelu ja value proposition canvas. Value proposition canvasin avulla esitettiin arvolupaukset kumppanuusmarkkinoinnin kohdalla. Näiden keinojen avulla tämä opinnäytetyö selvitti, miten verkkokaupat voisivat hyödyntää kumppanuusmarkkinointia.
Prosessiosiossa on käyty läpi prosessia, miten benchmarkingin ja haastattelun avulla miten kumppanuusmarkkinoinnin hyötyjä on tutkittu. Benchmarkkauksen teorian yhteydessä on esitelty benchmarkattavat yritykset sekä haastattelun teorian yhteydessä esitelty haastateltava yritys ja käyty läpi haastattelun vastauksia.
Keskeisenä tuloksena tietoperustan ja aineiston avulla saatiin, että kumppanuusmarkkinoinnista voi olla hyötyä verkkokaupoille. Lisäksi saatiin myös tuloksia siitä, millaista arvoa kumppanuusmarkkinoinnilla voi saavuttaa ja tavoitella. Lisäksi annettiin kehitysehdotuksia Adtraction Marketing Oy:lle myynti-ja markkinontitilaisuuksia varten.
Johtopäätökset korostivat sitä, että kumppanuusmarkkinoinnilla verkkokaupat voivat saavuttaa mahdollisia lisätuloja sekä saada mahdollisesti uusia asiakkaita.