Erikoiskankaiden hankintaprosessin kehittäminen : case: Isku Teollisuus Oy
Sipilä, Linnea (2016)
Sipilä, Linnea
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912602
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten erikoiskankaiden hankintaprosessia Isku Teollisuus Oy:ssä voidaan tehostaa. Toimeksiantajayritys on ottamassa ensi syksynä käyttöön uuden toiminnanohjausjärjestelmän, joten tutkimuksessa selvitettiin myös, miten järjestelmäpäivitys muuttaa hankintaprosessia.
Työ on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluissa selvitettiin nykyinen hankintaprosessi ja sen ongelmakohdat, minkä pohjalta mietittiin kehitysehdotuksia.
Teoriaosuudessa tutustutaan tilaus-toimitusketjuun ja sen hallintaan toiminnanohjausjärjestelmien avulla sekä
hankintatoimeen ja sen tehostamisen keinoihin. Lisäksi
käydään läpi niitä päivittäisiä toimenpiteitä, joita
ostotoiminnassa suoritetaan.
Empiriaosuuden aluksi esitellään toimeksiantajayritys ja
kerrotaan tarkemmin erikoiskankaista. Empiriaosuudessa
kuvataan myös erikoiskankaiden hankintaprosessi ja esitellään
tutkimustulokset. Lopuksi ovat vielä johtopäätökset.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmat haasteet
hankintaprosessissa liittyvät toimitusaikoihin ja
erikoiskankaiden tilaamisen monivaiheisuuteen. Tilaaminen vie
myös paljon ostajan työaikaa. Prosessia voidaan tehostaa
esimerkiksi lisäämällä ja yhtenäistämällä yrityksen sisäistä
viestintää sekä poistamalla aikaavieviä työvaiheita
tilaamisesta.
Työ on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluissa selvitettiin nykyinen hankintaprosessi ja sen ongelmakohdat, minkä pohjalta mietittiin kehitysehdotuksia.
Teoriaosuudessa tutustutaan tilaus-toimitusketjuun ja sen hallintaan toiminnanohjausjärjestelmien avulla sekä
hankintatoimeen ja sen tehostamisen keinoihin. Lisäksi
käydään läpi niitä päivittäisiä toimenpiteitä, joita
ostotoiminnassa suoritetaan.
Empiriaosuuden aluksi esitellään toimeksiantajayritys ja
kerrotaan tarkemmin erikoiskankaista. Empiriaosuudessa
kuvataan myös erikoiskankaiden hankintaprosessi ja esitellään
tutkimustulokset. Lopuksi ovat vielä johtopäätökset.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmat haasteet
hankintaprosessissa liittyvät toimitusaikoihin ja
erikoiskankaiden tilaamisen monivaiheisuuteen. Tilaaminen vie
myös paljon ostajan työaikaa. Prosessia voidaan tehostaa
esimerkiksi lisäämällä ja yhtenäistämällä yrityksen sisäistä
viestintää sekä poistamalla aikaavieviä työvaiheita
tilaamisesta.