Simulaatiopolun kehittäminen ja simulaatiopedagogiikan edistäminen modulaarisessa hoitotyön ja sosiaalialan koulutuksessa Hämeen ammattikorkeakoulussa
Selinko, Susanna (2016)
Selinko, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012659
Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluissa on tehty uudistuksia, joiden tarkoituksena on vaikuttaa koulutuksen nopeampaan uusiutumiseen. Koulutusuudistuksen välineeksi luotiin modulaarinen koulutusrakenne. Hoitotyön ja sosiaalialan koulutus sekä opetus ovat muuttuneet viime vuosina ja opetukseen on tullut uusia opetusmenetelmiä. Yhdeksi vakiintuneeksi opetusmenetelmäksi on tullut simulaatio-opetus.
Tämän toiminnallisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää simulaatiopolku ensimmäiseen lukuvuoden ensimmäiseen moduuliin modulaarisessa hoitotyön ja sosiaalialan koulutuksessa sekä edistää simulaatiopedagogiikan käyttöä hoitotyön ja sosiaalialan opetuksessa. Kehittämishanke toteutettiin Hämeen ammattikorkeakoulussa hoitotyön ja sosiaalialan opettajille ja syksyllä 2014 aloittaneille oppijoille. Tutkimusaineisto kerättiin opettajilta havainnoinnilla keväällä ja syksyllä 2014 sekä oppijoilta (n=87) syksyllä 2014 kyselylomakkeella. Oppijoilta kerätty tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kehittämishanke lisäsi opettajien arvion mukaan heidän osaamista simulaatioharjoitteiden suunnittelussa ja ohjaamisessa sekä he saivat perusvalmiudet toteuttaa simulaatiopedagogiikkaa. Lisäksi opettajien ammatillinen osaaminen kehittyi simulaatiopedagogiikan osalta, mikä madaltaa opettajien simulaatio-opetusmenetelmän käyttämistä opetuksessa. Opettajien kehittämät simulaatioharjoitteet olivat suoraan käyttöönotettavissa oppijoiden opetukseen.
Oppijat kokivat simulaatio-opetusmenetelmän sopivan hyvin heti opintojen alkuun, ensimmäisestä moduulista lähtien hoitotyön ja sosiaalialan koulutukseen. Oppijat kokivat simulaatiomenetelmällä opiskelun mielekkääksi teorian ja käytännön soveltamisen kautta. Englanniksi toteutetut simulaatioharjoitteet oppijat kokivat haastaviksi, mutta opettavaisiksi.
Simulaatiopolku soveltuu hyvin modulaariseen koulutusrakenteeseen. Simulaatiopolkua kehitettäessä eteenpäin tulee huomioida opetussuunnitelman moduuleiden keskeisistä teemoista esille nousevat hoitotyön ja sosiaalialan aihealueet, joiden ympärille simulaatioharjoitteet suunnitellaan.
Tämän toiminnallisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää simulaatiopolku ensimmäiseen lukuvuoden ensimmäiseen moduuliin modulaarisessa hoitotyön ja sosiaalialan koulutuksessa sekä edistää simulaatiopedagogiikan käyttöä hoitotyön ja sosiaalialan opetuksessa. Kehittämishanke toteutettiin Hämeen ammattikorkeakoulussa hoitotyön ja sosiaalialan opettajille ja syksyllä 2014 aloittaneille oppijoille. Tutkimusaineisto kerättiin opettajilta havainnoinnilla keväällä ja syksyllä 2014 sekä oppijoilta (n=87) syksyllä 2014 kyselylomakkeella. Oppijoilta kerätty tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kehittämishanke lisäsi opettajien arvion mukaan heidän osaamista simulaatioharjoitteiden suunnittelussa ja ohjaamisessa sekä he saivat perusvalmiudet toteuttaa simulaatiopedagogiikkaa. Lisäksi opettajien ammatillinen osaaminen kehittyi simulaatiopedagogiikan osalta, mikä madaltaa opettajien simulaatio-opetusmenetelmän käyttämistä opetuksessa. Opettajien kehittämät simulaatioharjoitteet olivat suoraan käyttöönotettavissa oppijoiden opetukseen.
Oppijat kokivat simulaatio-opetusmenetelmän sopivan hyvin heti opintojen alkuun, ensimmäisestä moduulista lähtien hoitotyön ja sosiaalialan koulutukseen. Oppijat kokivat simulaatiomenetelmällä opiskelun mielekkääksi teorian ja käytännön soveltamisen kautta. Englanniksi toteutetut simulaatioharjoitteet oppijat kokivat haastaviksi, mutta opettavaisiksi.
Simulaatiopolku soveltuu hyvin modulaariseen koulutusrakenteeseen. Simulaatiopolkua kehitettäessä eteenpäin tulee huomioida opetussuunnitelman moduuleiden keskeisistä teemoista esille nousevat hoitotyön ja sosiaalialan aihealueet, joiden ympärille simulaatioharjoitteet suunnitellaan.