Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opettajien käsityksiä uudesta opetussuunnitelmasta liikunnan osalta

Taskinen, Antti (2007)

 
Avaa tiedosto
2008-04-09-05.pdf (207.1Kt)
Lataukset: 


Taskinen, Antti
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uutta opetussuunnitelmaa ja opettajien käsityksiä siitä 3.-6.-luokkien liikunnanopetuksen osalta. Teoriaosassa käsitellään opetusta, kasvatusta ja oppimista. Opetus ja kasvatus on tavoitteellista toimintaa. Opetussuunnitelma on se käsikirjoitus, joka ohjaa opettajan työtä, koulun opetusta, kasvatusta ja oppimista. Teoriaosassa käsitellään myös opetussuunnitelma-käsitteen historiaa ja suomalaisen opetussuunnitelman kehitysvaiheita ja opetussuunnitelmaan vaikuttavia tekijöitä sekä perusopetuksen arvopohjaa uudessa opetussuunnitelmassa. Suomessa valtioneuvosta päättää perusopetuksen yleiset valtakunnalliset tavoitteet ja tuntijaon, opetushallitus perusopetuksen eri oppiaineiden ja aihekokonaisuuksien tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Opetuksessa noudatetaan valtakunnallisesti yhtenäisiä perusteita. Opetuksen järjestäjä vastaa paikallisen opetussuunnitelman laadinnasta. Koulun työsuunnitelmaan kirjataan koulutyön vuosittaiset opetuksen ja kasvatuksen painotusalueet, teemat ja opetusjärjestelyt. Opettajien tehtävänä on toteuttaa opetussuunnitelmaa. Opetussuunnitelmaa on Suomessa uudistettu viime vuosikymmeninä noin kymmenen vuoden välein. Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet vahvistettiin vuonna 2004 ja uudet opetussuunnitelmat otettiin käyttöön kunnissa viimeistään 1.8.2006 mennessä. On ajankohtaista selvittää, miten uusi opetussuunnitelma koetaan käytännössä ja miten se toimii. Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä sovelletaan fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla. Kohderyhmänä on neljä eri puolilla Suomea erikokoisissa kouluissa liikuntaa opettavaa luokanopettajaa. Haastattelukysymykset olivat avoimia kysymyksiä koskien uutta opetussuunnitelmaa, sen tavoitteita, sisältöä ja resursseja(tuntikehys, välineet, toimintapaikat). Haastattelut litteroitiin ja analyysin pohjalta koodattiin. Saatujen teemojen avulla hahmottui käsitys uuden opetussuunnitelman jalkautumisesta liikunnanopetukseen. Haastattelun perusteella tuli esille, että hyvinä asioita pidettiin mm. paikallisuuden merkitystä ja selkeitä tavoitteita. Hankaliksi koettiin opetussuunnitelman tavoitteiden laajuus ja tekniikkapainottuneisuus, resurssien puute ja moninaiset opettajaan kohdistuvat odotukset. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitut tavoitteet eivät tule tasapuolisesti saavutetuiksi eri oppilaiden kesken, joitakin lajeja saattaa jäädä kokonaan opetuksen ulkopuolelle riippuen esim. siitä, missä päin Suomea oppilas asuu. Opettajat ovat monien haasteiden edessä, kuten esim. liikunnallisen elämäntavan välittämisessä oppilasjoukolle sekä opetuksen laajojen tavoitteiden ja liikunnan riemun yhdistämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste