dc.contributor.author | Koikkalainen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2010-03-23T09:23:53Z | |
dc.date.available | 2010-03-23T09:23:53Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/11405 | |
dc.description.abstract | Koululiikunnan määrä on vähentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana niin, että pakollista liikuntaa on peruskoulujen yläasteilla enää kaksi tuntia viikossa. Tanssiliikunnan osuus tästä on hyvin vähäistä. Poikkeuksiakin toki löytyy, ja etenkin valinnaisilla liikuntatunneilla tanssitarjontaa on yleensä enemmän. Valinnaisten kurssien vaikeus on kuitenkin mahdollinen syntyvä kuilu jo entuudestaan enemmän liikkuvien ja hieman inaktiivisempien oppilaiden välille, kun ainoastaan innoikkaimmat liikkujat valitsevat vapaa-valintaisia liikuntakursseja. (Nuorisuomi; Heikinaro-Johansson, Huovinen & Kytökorpi 2003 ;Fogelholm 2006; Miettinen 2000.) Tanssi on eräänlaista taidekasvatusta, jolla on paljon positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Hip hoptanssi ja break dance ovat tanssilajeja, joilla pystytään opettamaan samalla kulttuurikasvatusta. Hip hop-tanssi ja break dance ovat ajankohtaisia lajeja niin mediassa kuin tanssikoulujen tuntitarjonnassa. Ne ovat tanssilajeja, jotka kiinnostavat sekä tyttöjä että poikia lajin monipuolisuuden ja haasteellisuuden vuoksi. Katsomme tarpeelliseksi tuoda lisää tietoa yläasteikäisille opettajille hip hop-tanssista ja break dancesta, jotta he voisivat monipuolistaa sekä omaa että nuorten tanssintuntemusta ja osaamista. Haluamme lisätä nuorten kiinnostusta tanssia kohtaan niin vapaa-ajalla kuin koulujen liikuntatunneillakin. Kehitimme yhdessä ammattitaitoisten opettajien kanssa opetusoppaan sekä - DVD:n, jotka on tarkoitettu yläasteiden liikunnanopettajille. Opetusopas sisältää tietoa hip hop-tanssista ja break dancesta ja liikepankin. OpetusDVD:n myötä opetetaan lajin helppoja ja hieman vaikeampia liikkeitä ja liikesarjoja. DVD:llä on myös näytteitä hip hop-tanssista. Opetusmateriaalia tehdessä syntyi myös oppilaille tarkoitettu läksyvihko, mikä sisältää kuvia ja ohjeita liikkeiden suorittamista varten. Opettajille kehitimme myös oman opettajan käsikirjan, joka sisältää muun muassa kuvasuurennoksia, joita voi hyödyntää tunneilla opetuksessa. Testauksemme osoitti, että opettajat pystyvät opetusoppaamme avulla saamaan uusia ideoita liikuntatunneilleen ja uusien taitojen oppimisen johdattelemina innostuisivat opettamaan hip hop-tanssia ja breakdancea tunneillaan enemmän ja näin motivoisivat oppilaitaan myös uudempien tanssilajien pariin. | fi |
dc.description.abstract | The amount of school exercise has decreased in the last few decades, meaning that the time allocated for exercise in secondary schools has been reduced to two hours a week. In the periods allocated for exercise the amount of time given to dance is very little. However, there are some exceptions, especially in optional exercise lessons the amount of time given to dance is usually more. The exercise gap which might grow between students who already exercise much and inactive students, is the difficulty of optional courses, because only the more active exercisers will choose optional courses.(Nuorisuomi; Heikinaro-Johansson, Huovinen & Kytökorpi 2003 ;Fogelholm 2006; Miettinen 2000.) Dance is a kind of art education, which has a lot of positive influences to the physical, physiological and social development of children and adolescence. Hip hop and break dance are dances with which you can teach modern culture. Hip hop and break dance are in vogue both in media and in dance school courses. They are dances which interest girls and boys because they are multifaceted and they include many challenges. Our opinion is that it is important to bring secondary school teachers more information concerning hip hop and break dance, so that teachers can improve on their knowledge of dance and also those of their pupils, in both free-time as well as in school exercise lessons. In accordance with professional teachers we have created an educational guide and DVD aimed at secondary school teachers. The educational guide includes information about hip hop and break dance and a glossary of moves. With the help of the educational DVD easy as well as difficult moves and series of moves can be taught concerning hip hop and break dance. The DVD also includes an example of hip hop dance. While creating the education material, we also created a workbook for pupils which includes detailed pictures and instructions of moves. For teachers we created a teacher's handbook, which includes detailed pictures, which can be advantageous during teaching lessons. The test of this project showed that teachers can get new ideas with a help of our educational guide for their exercise lessons and with this new knowledge they would be encouraged to teach hip hop and break dance increasingly in their lessons in order to motivate their pupils to learn modern dances. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Hip hop ja break dance | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/304 | |
dc.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | liikunnanopettajat | |
dc.subject.keyword | tanssi | |
dc.subject.keyword | tanssiminen | |
dc.subject.keyword | taidekasvatus | |
dc.subject.keyword | hip hop | |
dc.subject.keyword | break dance | |
dc.subject.keyword | oppaat | |
dc.subject.keyword | kehittämisprojekti | |
dc.subject.specialization | Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liikunta-ala|sv=Idrottsbranschen|en=Sports studies| | |
dc.subject.discipline | Liikunnan laitos | |